måndag 19 april 2010

Mörkrädd

Jo, just det. Som jag skrev igår är jag så förtjust i Maria Nilsson Thores skisser till min kapitelbok som ska komma i september.

Här är ett smakprov:



Och jag tänker: "Ja, titta - där är ju snigelburken. Och där är lillebrorteckningen ..."

På Marias hemsida kan man se mer av hennes arbete. (Kolla in bilderna till Oscar Wildes "Spöket på Canterville"!)
http://www.marianilssonthore.se/

Jag var på skolbesök i Sparsör utanför Borås idag. Pratade lite om den här boken också i den femma jag träffade. Även om den riktar sig mer till lågstadiet har eleverna massor med frågor om idéer - skrivprocess -manus - och bilder förstås!

Och mörkrädsla är ju en känsla som alla känner igen. Även elva- och tolvåringar. Även fyrtiosjuåringar ...

Kerstin Lundberg Hahn

4 kommentarer:

Sassa Buregren sa...

Grattis till en fin illustratör! Men Spöket på Canterville - den hittade jag inte på hennes hemsida. Var letar jag?

Kerstin Lundberg Hahn sa...

Står under Oscar Wilde.

Jessika sa...

Jättefina bilder!
Texten är säkert också väldigt bra, det är jag säker på:)
Tänkte i skogen på bilder i kapitelböcker och först tänkte jag att de har jag nog egentligen slarvat med. När jag läst alltså. Men sen kom jag ihåg Harald Gripes bilder i Maria Gripes böcker, till exempel. De där som är gjorda i skrapkartong och man kan tänka på det när man ser bilden. Att först är allt svart och sen kommer det, bit för bit, som om bilden legat färdig UNDER pappret hela tiden.
Skulle kunna vara ganska kusligt tror jag nu när jag tänker på det...

Anonym sa...

Superfin bild.
/Pia