torsdag 10 januari 2013

Lennart Lordi: Må-nen ny-ser

Jag heter Lennart men kallas för Lordi. Jag gillar rosa. Jag bor på Vintergatan på livets planet i universum. De andra som bor här är mamma, pappa, min storasyster Inez, min lillebror Ernst, Spindelkvinnan och Herr Muffin. Vi är en familj. Vi hänger ihop. Det är bra tycker jag. Vi har ett päronträd också. Som det aldrig blir några päron i. Det är inte lika bra.

Idag har jag varit uppe på vinden och hittat en ny skylt. Kolla här!


Nämen, Lennart, ta inte ner mer skräp nu, sa pappa när han fick se den.
Skräp? sa mamma. Det är antikvärde på de där.
Vi kan snart ha loppis här i huset, sa pappa. Konstant!

Sen ville Ernst leka skola med pappa, men det ville inte pappa. Då sa Ernst att ibland vill inte han borsta tänderna, fast det måste han göra ändå. Och så fick pappa sätta sig i soffan och Ernst ställde upp skylten på en stol i andra änden av rummet.

Varsågod och läs! sa han.  
MÅ-NEN...NY-SER...läste pappa.
LY-SER! rättade jag.
RUT...NÖ-TER...MÖ-TER...nä, jag vet inte, sa pappa.
Va?! Kan du inte läsa? ropade Ernst.
Jag ser inte ordentligt, sa pappa.
Då gick mamma och hämtade hans glasögon och sa att det är antikvärde på honom också.
 
 
Klart slut/Lordi
 
 
av Tove Berggren

Inga kommentarer: