torsdag 8 december 2011

Samarbete enligt Caroline

Ur mailen:

Hej! 
Här kommer skisser. 
Det är två varianter på A, jag tycker att det ser ut lite som att hon tittar på något i 6a istället för att himla 6a-1 är mer uttryck i, vad tycker du? Ändringar? / Caroline.



© Caroline Röstlund


Hej, kort och spontant,
 jag tror att du ska testa att vända på Tessla i första bilden så att hon står mot pappan. Jag håller med om att det ser ut som att hon tittar på något och inte som att hon himlar och händerna i sidorna ser inte så demonstrativa ut, åtminstone inte med det ansiktsuttrycket. den första av bilderna är bättre än den andra.
tycker jag. /Åsa


Så här blir bra, eller hur?/ Caroline
Bingo!/ Åsa

© Caroline Röstlund
Så här kan det gå till efter att vi chattat. Även om vi snackat ihop oss har vi olika inre bilder. När jag skissar kan det vara så att jag kör fast på en detalj och vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare, när Åsa då säger prova och vänd Tessla och ändra armarna. Ni ser själva skillnaden. Vi behöver varandras idéer. Hon ger mig inte bara förslag på hur jag ska lösa bilden utan hon öppnar upp en annan möjlighet som i sin tur kan ge nästa pusselbit.
Åsa är  rak i sin kommunikation, jag upplever inte att hon håller inne med synpunkter av hänsyn till mig och är inte heller avig till att jag kommer med förslag på ändringar i texten, det som är viktigt är att boken blir så bra som det bara går. Jag gillar det, det är proffsigt!
Och dessutom tycker jag att mina bilder blir bättre. Det är små justeringar som gör att det sitter.
Visst är det konstigt att man ska jobba på varsitt håll när två ska göra en bok!

Förutom att vi arbetar tillsammans i den kreativa processen diskuterar vi även annat som rör arbetet, det kan vara avtal, förhållningssätt, strategier mm. och det gör mig starkare och tryggare i min yrkesroll.
Som författare och illustratör arbetar man så mycket ensam ändå och det är väldigt roligt och utvecklande med samarbeten.

(Kanske skulle berätta att vi aldrig har träffats in real life, vårt arbete är helt internetbaserat!)
Imorgon ska vi prata lite om vad vi ska göra framöver, läs gärna! 

/ Caroline

3 kommentarer:

Pia Johansson sa...

Snygga skisser! Mina är mycket hafsigare.

Caroline sa...

Visst! Jag tycker alltid att skisserna är bäst, skulle vilja göra blyertsbilder någongång! Det är som att bilden tappar lite liv när man renritar.

Anonym sa...

Verkligen intressant att följa er arbetsprocess! Jag kan både känna igen vissa saker - och inte, från Sassas och mitt samarbete. Det där med rak kommunikation är viktigt, samtidigt som man inte får klampa in alltför mycket i varandras processer. Balansgång gäller.

Och Tessla är så fin - och pappan!
/Maud