måndag 13 juni 2011

Balansen mellan det introverta och extroverta

                                                                       foto: Maria Fagerberg


Jag heter Malin och ska blogga den här veckan. Jag kommer skriva om hur det är att vara ny i författaryrket, om mina böcker och om min vardag i den röda lilla stugan mellan två sjöar med kossor som enda grannar.



                                                                                                  Grannarna

Mina berättelser utspelar sig oftast i hästvärlden. De två böckerna om Joanna handlar om att vara nio år och få sin första egna häst. I Mia saknad, är hästarna i bakgrunden medan huvudtemat är våld i nära relationer. Jag skriver också bl.a noveller och seriemanus för Min Häst.
Mer om skrivandet finns på min hemsida.

Under veckan kommer jag också bjuda in gäster. Den första är en av de författare som gjort att jag sysslar med det jag gör idag. Gull Åkerblom. Som tonåring läste jag Johannesnatten om och om igen. Huvudpersonen Matilda och hennes liv lyckades kliva ut ur sidorna och dofta, smaka, kännas, bli en verklighet till. En verklighet som passade mig mycket bättre än den jag just då var så vilse i. Och i den upplevelsen finns för mig skrivandet och läsandets storslagenhet – möjligheten att leva fler liv. Ibland mer fantastiska, mer färgrika, ibland tyngre, smärtsammare. (Denna möjlighet är naturligtvis en illusion, allt händer ju i mitt liv, det är läsaren som med de beståndsdelar som jaget består av suggererar fram verkligheterna. Men det görs ihop med texten. Det är kommunikationen som skapar en annan värld. Att få vara en del i den kommunikationen är drivkraften för mig att skriva.)

Författarlivet består av två sidor: En introvert, där jag i ett eget rum hittar mina berättelser och mitt språk och en extrovert, där jag ska få min text att kommunicera med omvärlden. Att kunna balansera dessa två sidor tror jag är livsavgörande för en författare. Men det är svårt. Om och om igen hamnar allt i obalans. Hur man får reda i det tänkte jag fråga Gull om. Imorgon kommer hennes svar.

3 kommentarer:

inger granberg sa...

Vad spännande att få följa din blogg. Jag känner så väl igen det här med detintroverta och det extroverta.
Det är viktigt med det egna rummet för att kunna/orka nå ut och att inte tappa kontakt med den inre rösten tror jag.

Pia Johansson sa...

Hej! Fina grannar!
Bra formulerat om introvert och extrovert, och om balans.

Unknown sa...

Bättre sent än aldrig! Jag menar att jag hittade ditt inlägg här. Du kommer inte och tro det men jag googlade bilder med ordkompinationen genusperspektiv och fantasy och då kom bl.a bilden på¨dig i gunghästen upp ... Mycket läsvärt! Känner igen mig har just nu svårt att hitta balansen. Behöver grotta in mig men blir samtidigt rastlös ...