tisdag 7 juni 2011

Berättarmantel - stjärnbeströdd och magisk

Det är Tema: Skolbesök här på bloggen. Idag berättar Inger Lindahl om en stjärnbeströdd och magisk berättarmantel:

Det är inte alltid så lätt att veta hur ett författarbesök på en skola ska gå till. Vad förväntar de sig av mig? Ska jag berätta om min bok? Läsa lite? Eller vill de att jag ska berätta vad som inspirerade mig och hur det kom sig att jag skrev boken? När jag frågar vad det är de önskar är lärarnas svar givet, de tänker pedagogik! De vill ha råd och tips kring skrivprocessen. Därför ger jag det, inte så många men två, tre saker tar jag upp. Barnen brukar inte vara särskilt intresserade men lärarna blir nöjda, det märks.

Och kanske är det inte fel ändå att ha med någon form av skrivråd, så ett frö som även om det inte intresserar nu, kanske slår rot lite senare och kan vara till hjälp. Men personligen väljer jag ändå att inte vara alltför pedagogisk. Min erfarenhet har lärt mig att mötet i sig är viktigast för barnen. En stund i nuet, med berättelsen och författaren. Författaren med stort F! En bärare av berättarmanteln - stjänbeströdd och magisk!

Ja, för barnen är det faktiskt ofta så. Kanske för mig också. Det är bara det att jag själv inte kan identifiera mig med "Författare". Särskilt inte med stort F. Det känns för stort och anspråksfullt. Svårt att leva upp till. Svårt att motsvara. Nej, jag är bara en vanlig person, lärare och ensamstående tvåbarnsmor. Ungefär så svarade jag en gång när de med strålande ögon frågade: Är du verkligen en riktig författare? Tror ni svaret gjorde dem glada? Inte det minsta! Ljuset i deras ögon slocknade. Besvikelsen var stor. Jag hade inte bestått "ärtprovet". Ingen riktig författare! Jag hade berövat dem glädjen av det magiska mötet.

Så nu för tiden svarar jag helt enkelt Ja när de frågar. Sant eller inte, det bryr jag mig inte om. Jag fabulerar helt enkelt. Ja!

En magisk stund. Ill: Sara Gimbergsson
 Att få besök av en riktig författare i klassen! Jag hade älskat det som barn! Jag hade strukit som en katt runt Författaren. Velat se och bli sedd. Jag hade försökt röra en flik av den magiska manteln och hoppats att dess kraft skulle spilla över på mig. Kanske kunde jag själv bli författare en gång?

Författarbesök är betydelsefulla för de flesta barn. Jag försöker alltid att förbereda mig väl så att besöket ska få ett innehåll. Berättar lite om mig själv, vad som inspirerade mig, läser eller berättar något från mina böcker, ger några enkla skrivråd, diskuterar bild och text m.m. Men jag försöker ändå att inte vara så till tänderna förberedd att jag inte ger själva mötet med barnen den största vikten. Här och nu! Jag sveper om mig berättarmanteln och leker riktig författare. Japp!

Inger Lindahl

3 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Ja, så klart det skall vara magiskt. Barnen skall få en önskan att läsa och skriva. Inte för mycket teori, mer av en magisk känsla! Bra!

Sassa Buregren sa...

Precis! Att tänka tillbaka på sina egna förväntningar som barn. Och försöka leva upp till dem.

Ingela Jonasson sa...

Klokt!
Jag skulle vilja vara med - och lyssna och fråga och möta...