söndag 26 juni 2011

Läs vad du vill och må bra

Åldersindelning på böcker har jag alltid tyckt är lite trist. Som barn läste jag vuxenböcker och nu som vuxen läser jag bilderböcker och det går alldeles utmärkt.
Visst är det roligt med tips på böcker från andra och ibland träffar de mitt i prick. Men det är inte säkert att de passar just mig just då. Vi ser inte alltid samma saker i en text eller i en bild. Vad jag finner underbart upplever du kanske som urtrist. Och tvärtom.
Det gäller att vara ödmjuk när det gäller tycke och smak. Ingen har fel men alla har rätt.
Jag minns ännu, antagligen välmenande bibliotekarier och lärare som rynkade på näsan och fick en att skämmas när man vågade sig fram för att fråga efter en bok som i deras ögon inte dög.
Inget mer sånt, tack!
Nej, läs vad du vill och må bra.
Jag har satt ihop en lista på några av de böcker som jag uppskattat genom åren, med betoning på spänning.
Med den vill jag tacka för mig och önska alla en RYSLIGT god fortsättning på sommaren.


Oktoberlandet av Ray Bradbury
Märkliga och stundtals riktigt otäcka noveller.
Överkojen av F. M. Crawford (novell som förmodligen ingår i en samling men jag minns tyvärr inte namnet - novellen minns jag däremot. Med fasa. Ingenting för den som tänkt boka hytt på Finlandsfärjorna...)
Mysteriet Edwin Drood av Charles Dickens
Charles Dickens sista och oavslutade - kan leda till sömnlösa nätter då man försöker komma på vem mördaren egentligen var...
Röda Zora av Kurt Held
Den har jag inte läst på väldigt, väldigt länge men den sitter kvar i minnet.
Peppermint Gin av Britt Holmström
Samma sak med den här.
Skånska spöken av Stefan Isaksson
Allt man behöver veta inför en övernattning på något skånskt slott - vare sig man vill träffa eller undvika gengångare och spöken...
Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf
Trollmusik av Selma Lagerlöf
Gamla, jovisst och gammaldags, jodå, men språket och historierna lever och har hälsan.
Gåtfulla platser i Sverige av Stig Linnell
Fascinerande ställen man kan besöka.
Hastfordska vapnet av Claude Gerard pseud. för Aurora Ljungstedt
Sveriges första deckare?
Mio min Mio av Astrid Lindgren
Den läste jag många gånger som barn. Och grät varje gång.
Skräckens labyrinter av H. P. Lovecraft
Kusliga, mystiska noveller.
Sällsamma berättelser av Edgar Allan Poe
Skräckberättelsernas grand old man
Älvor, vättar och andra väsen av Ebbe Schön
Allt man behöver veta om vad man bör akta sig för i de svenska markerna
Theos ockulta kuriositeter av Ola Skogäng
Kuriös serieskräck i tre delar

2 kommentarer:

BBN sa...

Och tack för en ryslig bloggvecka, Lena!

andrea sa...

Ja, tack ska du ha Lena.Läser bloggen med stort nöje varje dag (typ morgonandakt)./Andréa