onsdag 25 december 2013

Jessika Berglund på bilderbokskurs

På Högskolan för design och konst i Göteborg går en terminslång bilderbokskurs för bildmänniskor som vill ta ett helhetsgrepp över boken, text och bild tillsammans.

Jag går på den.

Det är heltidsstudier på distans och på sätt och vis är allt precis som vanligt. Jag sitter i mitt arbetsrum och kämpar med en berättelse i text och bild, osäker och ganska ensam. Gro Dahle, som föreläser på kursen, kallar det ”fammelfas”. Alltså att leta och famla och inte vara fördomsfull eller ge sig för fort.

Leta tills du hittar det du vill ha!

Jag försöker att inte ge mig, men det är ganska svårt. En av bilderna har hittills dykt upp i 6 ganska färdiga varianter och berättelsens alla figurer ligger i drivor på skrivbordet – blyerts, tuschpennor, fineliners och färgytor och restbitar från tidigare projekt kommer till användning.

Tror jag, jag famlar ju fortfarande (igår klippte jag sönder en gammal karta, till exempel).

 
 
 
Skillnaden mot det vanliga ensamarbetet är att vi med jämna mellanrum ses och har intensiva föreläsnings- och samtalsdagar. Vi som går kursen får nya kollegor och massor av input från bra föredragshållare. Alla delar generöst med sig av arbetsmetoder, teknikkunnande, materialtips.

 

Och handledning!

Någon att bolla med och det är så spännande. Nu har jag pratat om samma projekt med två helt olika personer, en textmänniska och en bildmänniska. Det blir djupdyk i helt olika slags detaljer.

Så här kändes det efter senaste handledningen, något slags fokus:

 

Vid pennan: Jessika Berglund


1 kommentar:

andrea sa...

Å vad härligt det låter Jessika, och fammelfas - viket bra ord.