lördag 21 december 2013

Adventskalender - 21 december

Författare: Helena Karlsson
Illustratör: Elin Fahlstedt
 
 
Utdrag ur boken:
 
Födelsedagen
 
Det är måndag och jag vet att Olle fyller 15 år.
Han kommer till skolan på en ny moped.
Mopeden är snygg och svart.
Den ser dyr ut.
Elias och jag är på väg in.
Vi stannar när vi ser Olle.
Elias knuffar till mej.
-          Nu jävlar, säger han.
Nu ska vi plocka den jäveln.
Jag känner hur rädslan väller upp i mej.

Olle har gått av mopeden.
Han går mot dörren.
När han ser Elias saktar han ner farten.
-          Jaså, säger Elias.
Ny moppe.
Vet du inte att bögar inte har moped?
Så vänder Elias sej mot mej.
-          Eller hur, Simon?
Jag nickar.
Jag vill inte se på Olle.
Runt oss har flera personer samlats.
Jag hör hur dom skrattar.
 
Olle håller hårt i hjälmen.
Han är vit i ansiktet.
Han vänder sej mot dörren och börjar gå.
-          Nej du, bögen, säger Elias.
Den här gången kommer du inte undan.
Han skrattar så högt.
Det skär i mina öron.
Elias tar Olle i armen.
Han nickar åt mej och jag tar tag i Olle.
Vi släpar in honom genom dörren.
 
Rädslan sitter som en klump i magen.
Jag hoppas att någon ska komma.
Att någon vuxen ska komma.
Eller Sabrin.
Jag hoppas att någon ska hejda oss
och hindra det som håller på att hända.
Men ingen kommer.
Ingen ser oss när vi drar Olle genom korridoren.
 
Vid pennan: Helena Karlsson. Ur Aldrig mer. (Lättläst 12-15 år)

Inga kommentarer: