tisdag 22 mars 2011

Hur jobbar en illustratör?

Ibland får man frågor.
"Ritar illustratörer för hand eller i datorn eller båda? Vilka material eller vilka program används?"
Det kanske finns nästan lika många sätt att jobba på som det finns illustratörer, men en illustratör (och författare), Lisen Adbåge, har lagt upp den här pedagogiska och tydliga beskrivningen för att visa sitt sätt att arbeta.
Illustratörcentrum har gjort den här filmen (för ett par år sedan) och här berättar illustratören och författaren Lane Smith (bl.a. till "It´s a book" / "Det är en bok") om samarbetet med formgivaren Molly Leach.
Kanske har någon annan andra bra och intressanta länkar?

Mitt eget arbetsbord i samband med en klipp och klistra period. Kollage, Kollage...

Och kolla in ett väldigt speciellt bildskapande här, sandanimation!

/Pia Johansson

7 kommentarer:

Arro sa...

Väldigt intressant att följa Lisen Adbåges arbete! Man förstår att det tar tid att göra tex en bilderbok. Det där med att hålla en pensel i mun när man gör nåt pilligt ska jag pröva, klumphänt som jag är.

Kerstin LH sa...

Det ser enormt roligt ut - både ditt härliga kollage-bord och Lisen Adbåges penselpill. Mitt eget skrivbord är en trökhög av papper, kvitton och oläsliga anteckningar ...

BBN sa...

Jag får erkänna att det är inte alltid mitt arbetsbord ser så här smaskigt ut heller :)
/Pia

Arro sa...

Jag hittade nyligen en smörgås under "deklarationshögen" på mitt skrivbord...

Caroline sa...

Jag har funderat på hur andra gör, detta var jättekul att se!

BBN sa...

En gång hittade jag också en smörgås under ett papper :)
/Pia

Pia Johansson sa...

"Hur tänker en tecknare" på Rabénbloggen idag:
http://www.rabensjogren.se/pa-gang/Raben--Sjogren/Dates/2011/3/Hur-tanker-en-tecknare-/