torsdag 20 februari 2014

Författarintervju Peter Ekberg

Berätta lite om din senaste bok?

Min senaste bok heter Uppdrag Stjärnväktarna. Den släpptes i
januari på Berghs förlag. Det är den andra delen i min science fiction serie
som kretsar kring stjärnskeppet Voya som generation för generation,
ska ta mänskligheten till en främmande stjärna. Den första delen heter Uppdrag Silverstjärnan
och den tredje har arbetsnamnet Uppdrag Roxera. Grundidén för böckerna var nog tanken:
Hur skulle det vara att födas i ett sådant skepp? Mitt ute i rymdmörkret på väg?
Jorden har dessutom blivit en mytisk plats under årtusendenas gång så ett tema handlar om
återupptäckande, dels kring vad jorden var för ett ställe, men också ett återupptäckande av delar
av Voyas historia. För de unga hjältarna handlar det förstås också om lojalitet, vänskap, rädsla,
att upptäcka vilka de är, att ställa upp drömmar och kämpa mot omöjliga odds för att nå dem.
I Uppdrag stjärnväktarna finns döden som särskilt starkt tema. Stjärnskeppets eventuella död som
i sin tur skulle innebära "döden" för resan, huvudpersonernas eventuella död psykologiskt och eller fysiskt.


Fanns det någon viktig inspirationskälla under processen?

Det fanns det säkert, medvetandets irrgångar är märkliga. Men jag kan inte säga något specifikt. Robin Hobb och
Tolkien är författare som jag tycker om. Under allt för lång tid har jag skrivit utan att understödja skrivandet med läsning.
Just nu läser jag Hungerspelen, den fick mig att minnas hur viktig läsningen är för skrivandet. För mig är det som att jag
ser eller känner en berättelse, scener. först ytligt, nästan bara som en viskning. Sedan skriver jag ner det och får ett
råmaterial som jag bearbetar mycket. Då ser jag berättelsen och scenerna med ökad klarhet efter hand. man lär sig väldigt
mycket om själva hantverket av att slutföra en bok. Skrivandet är en sak som verkligen kan utvecklas.


Kan du berätta om några böcker ut din tidigare produktion?

Min debut var en filosofibok för barn och unga som heter ”Tänk själv – en inspirationsbok för unga filosofer” (Ill. Sven Nordqvist), Bonnier Carlsens bokförlag, 2009. För den blev jag nominerad till debutantpriset Slangbellan. Tänk Själv har också spridits över världen och finns i Korea, Tyskland, Danmark, Ryssland och Polen, vilket är spännande.

Min andra bok heter "Aliens!" (Ill Mattias Olsson), Berghs förlag 2011. Aliens är en personlig faktabok för alla som någon gång funderat över om vi är ensamma i världsalltet. Den fick pris i Bokjuryn där 30 000 barn röstar på sina favoriter. Jag har också skrivit böcker om robotar och rymdresor, samt håller på med min skönlitterära serie!


Har du något nytt på gång?

Ganska mycket nytt! I höst kommer en ny robotbok för de yngre åldrarna som heter "Här kommer robotarna!" Det är mitt första försök att göra något för de riktigt unga, så det var en rolig utmaning. Den illustreras av Kjell Thorssom som är en ny begåvning i barn och ungdomsboksbranschen. Jag arbetar också tillsammans med illustratören Jens Ahlbom på en ny filosofibok. En senkommen uppföljare till Tänk Själv kan man säga. Jag har alltid gillat Jens teckningar så det är väldigt spännande att se hur han hanterar textmaterialet. Jag vet inte säkert vad den ska heta ännu, men förslag som jag funderar på är: "Tänk Stort!", "Den lyckligaste av alla varelser" och "Du finns!". Sedan skriver jag för fullt på tredje delen om Arena Trexo. Den har arbetstiteln: "Uppdrag Roxera". mer säger jag inte om den eftersom jag föredrar att vara lite hemlig när det gäller handlingen...


Berätta om något du drömmer om att få göra.

Jag drömmer om att ha lugn och ro. Men jag drömmer också om att få spela in en skiva. Jag gör mycket låtar just nu och de är de bästa jag har gjort. Jag har alltid spelat gitarr, piano, sjungit och gjort låtar, men under de senaste tio åren har jag legat lågt med det. Kanske är det dags att ändra på det?
Sist men inte minst så drömmer jag om att Uppdrag Silverstjärnan ska bli film! Då skulle jag köa för att få biljett!

Under luppen: Peter Ekberg

Inga kommentarer: