Flicktion – perspektiv på flickan i fiktionen (red: Eva Söderberg, Mia Österlund och Bodil Forsmark)
Utgiven av Universus Academic Press 2014.
Hur påverkas en som författare av att läsa
litteraturvetenskaplig forskning? Det är en fråga vi ibland snuddat vid på
BBN-möten. Vi har diskuterat recensioner. Att diskutera möjligheten att gå
mellan forskning och skrivande skulle vara ett intressant framtida ämne, tänker
jag när jag läser den nyutgivna antologin Flicktion, där forskare från olika
institutioner undersöker flickan i skönlitteratur och konst. Allt från
klassiska flickporträtt som Anne på Grönkulla och Alice i underlandet, och
några samtida barn- och ungdomsböcker, till flickan i konst och teater
analyseras.
Jag läser texterna med känslan av: äntligen.
Äntligen analyser som tar sig bort ifrån det vanliga rättfärdigandet: Att hästböcker
är underskattade. Att flickboken är underskattad. Flickan är underskattad. I
Flicktion tas istället flickporträtten på intressant allvar och frågorna som
ställs och väcks skapar en fördjupande mosaik. De leder frågorna vidare. Queerteorins
problematiserande av fasta könsdikotomier finns med som självklarhet hos
forskarna vilket gör att analyserna inte fastnar i – så mycket – stereotypa
resonemang. Det har hänt mycket sedan jag läste barn- och ungdomslitteratur på
universitetet i början av 2000-talet.
Först läser jag (förstås) kapitlet om hästboken.
Helen Asklund skriver om Sofia och Klara, Linn Hallberg och Pia Hagmars
huvudpersoner i respektive hästboksserie och jämför dem med Britta i Lisbeth
Phankes klassiker Britta och Silver.
En intressant skillnad som Asklund lyfter fram är
att både Sofia och Klara genomgår en utveckling, från att ofta brottas med ett
dåligt självförtroende till att hitta en större säkerhet, medan hon anser att Britta
är mer stabilt trygg redan i de första böckerna. (Samtidigt slår det mig att jag
själv som ung läsare ofta uppfattade Britta som ängslig, framförallt i relation
till att tävla och träna halvblodet Cayenne – så frågan är om jag egentligen
håller med Asklund i sin slutsatts här. Men det hon framförallt pekar på är att
Britta inte genomgår samma förändring som Klara och Sofia och det kan nog
stämma. Brittas ängslighet växer snarare emot slutet av serien när övergången
till stor häst brottas fram och tillbaka.)
Jag läser Magnus Öhrns artikel om (flickor i)
pojkböcker och slås av ett gemensamt drag mellan hästbokstjejerna och
pojkbokspojkarna. Både Sofia och pojkbokshuvudpersonerna beskrivs som snygga,
men ointresserade av sitt utseende, och att de, utan att själva bry sig om det,
väcker romantiska känslor hos det motsatta könet. Finns det mer att nysta i
här? Kan det finnas en intertextuell koppling mellan pojkböckernas
huvudpersoner och hästböckerna? Kanske kan vara ämne för en uppsats?
Klara och Sofias antites finns hos Katarina von
Bredows flickor som är djupt upptagna av både sitt utseende och heterosexuell
kärlek. Det är det som är centrum för livet. Paralleller dras till Snövits spegel.
Och jag reflekterar över det intressanta i att båda porträtten är viktiga feministiska
motståndshandlingar. Att ta flickors heterosexuella begär och fixering vid
utseende på allvar är lika viktigt som att skildra flickor som helt ägnar sig
åt sitt intresse. Båda områdena är allt för ofta förlöjligade.
Jag lägger igen Flicktion med känslan av att ha fått
nya frågor och att en rikedom av flickporträtt lyfts. Ändå har bokens forskare bara
hunnit lyfta en bråkdel, så många finns kvar, och det är som det ska vara.
Och svaret på frågan jag ställde i början. Hur kan
dessa analyser påverka mitt skrivande? Det jag upplever att läsningen ger mig
är tid för reflektion. Möjlighet att hitta mönster. Ställa andra, nya, vidare
frågor. Vidga mina porträtt. Hitta nya förebilder kanske. Nya vägar.
Malin Eriksson
2 kommentarer:
blev stärkt i min vilja att leta upp och läsa Flicktion.
Tack Malin!
Intressant! Tack för att du delar med dig av dina tankar. :)
Skicka en kommentar