När vi hjälpts åt att få alla bilder i rätt kronologisk
ordning på väggen, eller på golvet, så återberättar jag sagan
igen, och jag brukar berömma helheten.
Sen tittar vi på bilderna en och en. Om tiden finns lyfter
jag fram det som är bra och låter barnen vara med och berätta lite om sin bild.
Vad kan uppmärksammas?
Bilderna till berättelsen om pojken i godisburken. Max är förtrollad till en liten pojke som får plats i en godisburk, och hans familj är förtrollade till karameller. |
Vad kan uppmärksammas?
Motivet
Färgvalet
Hanteringen av det specifika målar/tecknarmaterialet
Huvudpersonen/huvudpersonernas gestaltning. Uttryck.
Klädsel.
Miljön
Detaljer i bilden
Perspektivet – nära, långt bort, uppifrån mm
Jämförelse stort/litet, speciellt när det gäller berättelser
om pyttesmå figurer
Kompositionen (hur alla delar av bilden hänger ihop och
skapar helheten)
Känslan och stämningen i bilden
En elev valde att visa godisburken i sin miljö, med bord under, vägg och fönster bakom. Oljepastell och vattenfärg. |
En annan elev valde att måla en närbild av godisburkens färger och mönster.Oljepastell och vattenfärg. |
En bild rakt framifrån av den elaka trollkarlen som uppträdde som en katt. Vi ser hur farlig den är! |
Här ser vi hur katten jagar Max, som är på väg att hoppa ner i burken. |
Flugan framifrån. Effektfullt att använda svamp istället för pensel. |
Den här eleven har skapat rum och perspektiv i bilden, genom att rita ett fönster och väggar som möts i ett hörn. |
Sagan slutar lyckligt. Flugan Rebecka och Max med familj blir förvandlade till riktiga människor igen och de firar med tårtfest. Max och Rebecka blir kära i varann, det syns i bilden. |
Närbild på tårtan. Den mörka lila bakgrunden lyfter fram den vita gräddiga tårtan. |
Det har varit väldigt kul att få vara med att skapa
berättelser tillsammans med barnen. Att vi som grupp, med allas hjälp hittat på
vår egen historia. Lyckats hjälpa våra påhittade figurer till ett lyckligt
slut. Det har varit fantastiskt att se barnens bildskapande, hur
de för det allra mesta går in för det med stor iver och energi.
En timme har känts som lite för kort tid. Vid några
tillfällen hade jag möjlighet att lägga ytterligare en kvart eller halvtimme,
och det kändes mycket bättre ur tidsperspektiv, då hinner barnen måla lite
längre, och vi har mer tid att se på bilderna efteråt.
När vi har tid att se på bilder efteråt, så tror jag barnen också lär sig mycket av varandras bilder.
När vi har tid att se på bilder efteråt, så tror jag barnen också lär sig mycket av varandras bilder.
De här bilderna skapades i åk 2 i Fisketorps skola, till
berättelsen om Max, som är så liten att han får plats i en godisburk. Där satte läraren sen upp bilderna på väggen utanför klassrummet, tillsammans med den utskrivna sagan. Oftast skrev läraren ner sagan under berättarstunden, ibland skrev jag ner den efteråt. En annan variant man kan göra, är ju att skriva ner stödord, och låta barnen skriva ner sin version av berättelsen. Det finns många sätt man kan efterarbeta sagan på, fler förslag finns i Kerstins bok "Berättarverkstad med barn, en handbok", utgiven på BTJ förlag.
Kerstin och jag höll också i en workshop för lärare, där de
fick prova att använda metoden för att göra en gemensam saga och sedan testa lite olika skaparmaterial. Kul, och jättebra
för att lärare ska komma igång att själva fortsätta använda metoden.
Tack alla barn i Munkedals kommun som varit med, och alla
lärare! Och tack till barn och lärare på Bergs skola i F1an och i åk2 där jag fick prova ut metoden.
4 kommentarer:
Fint sätt att skapa tillsammans, och att bygga berättelsen ihop - både i text och i bild! Och så många möjligheter att arbeta vidare med berättelser på olika sätt. Hoppas att alla skolbarn och lärare får träffa er!
Tack Ingela!
Roligt att läsa och fina bilder Annika. En sak jag undrar är om någon lärare var med eller om du var ensam med barnen?
Hej Andrea, svarar nu när jag ser detta fast det gått många dar!Nästan vid varje tillfälle var en lärare med. Ibland skrev läraren ner vår gemensamma berättelse under tiden vi skapade sagan och när barnen målade bilderna, ibland gick läraren också runt o stöttade under bildarbetet ifall det behövdes. Flera lärare tyckte att det var mycket inspirerande att vara med och tänkte fortsätta själva att jobba vidare med den här metoden.
Skicka en kommentar