Skaparmaterialet har stor betydelse. Jag bad lärarna ta fram
material och ha det lättillgängligt
så att det bara var att sätta igång när berättelsen var klar.
Här ses en blandning av oljepastell, blyerts och vattenfärg, i porträttet av pojken som var så liten att han fick plats i en godisburk, åk 2, Fisketorp |
Målat med vattenfärger, åk 1 , Dingle, ur sagan om trollet som stal nyckeln |
Här är den stulna nyckeln...(samma klass och samma material) |
Bild i oljepastell och vattenfärg från berättelsen om flickan i boklådan, åk 1-2, Hällevadsholm |
Samma scen, en annan vinkel och med detaljer i blyerts, annars vattenfärg och oljepastell. |
Bild i oljepastell och vattenfärg, från berättelsen om Malin som gick vilse, åk2 , Bruksskolan |
Malin lyckas hitta mat som hon kokar i en gryta (samma material, samma klass) |
Med blyerts och färgpennor går att teckna små detaljer, från berättelsen om pojken i sprickan, åk 2, Dingleskolan |
Akvarellkritor + vatten användes i åk 2, Munkedalsskolan, i berättelsen om den ensamma sälen Mange. |
Annan scen från samma saga och klass, samma material. |
Oljepastell och blyerts, ur Flickan som var liten som en myra, åk1,Havet,Munkedalsskolan |
Oljepastell, ur "Jag finns!" åk 1, Bruksskolan |
I de klasser jag varit har lärarna tagit fram:
färgpennor,
akvarellkritor och blyertspennor
vattenfärger(stora runda kakor med sex färger i en
plastlåda)
oljepastellkritor
oljepastellkritor och vattenfärger
Jag och Kerstin hade en workshop för lärare i början av
perioden då jag var ute i klasserna, och där fick de prova på att använda lite
olika slags material.
Alla material har sina fördelar och sina begränsningar.
Därför tycker jag att barnen ska
kunna prova olika sorters material, och se vilka möjligheter de har. Vid olika
tillfällen. Jag tycker de ska få måla och teckna ofta! Så att de blir vana vid
det och känner sig trygga med olika material.
Med färgpennor och blyertspennor kan man rita små fina
detaljer. Med vattenfärger kan man blanda olika nyanser och täcka stora ytor. Med oljepastellkritor kan man rita stort, och man kan blanda olika färger och
smeta ihop allt. Kombinerar man oljepastell och vattenfärger kan man använda
kritorna att rita med och vattenfärgerna att måla färg på stora ytor, och
kanske över kritorna.
Bra penslar är viktigt. Gärna både stora breda
penslar/moddlare, och runda syntetpenslar med lite stuns som går att forma till
en spets. Det är sorgligt om det bara finns små tunna penslar av ekorrhår som
viker sig och inte går att ta upp så mycket färg med.
Innan vi börjar måla återberättar jag sagan en gång till ,
och uppmuntrar barnen att blunda för att se bilder i huvudet. De allra flesta
ser en eller flera bilder, och jag låter de måla den bild de känt mest för. Det
gör inget om flera målar samma scen.
Jag bestämmer vilket håll vi använder papperet på, så att
alla gör samma där.
Först går jag runt och stöttar de som inte sett någon bild
framför sig.
Jag kan göra det genom att ställa enkla frågor om
berättelsen, tex hur såg den magiska stenen ut?
Vad för slags material var stugan byggs av? Sten, tegel,
trä, eller annat? Hur kan man rita det?
Jag ger beröm och uppmuntran medan jag går runt.
För att få barnen att utveckla bilden ställer jag mer
frågor; Saknas det någon del i ansiktet? En del barn glömmer bort näsan!
Vore det inte bra med händer och fötter? Kroppsdelar som
lätt glöms bort.
Om barnen frågar mig om råd hur man ritar, försöker jag
först att få dem att prova själva.
Går det inte så ritar jag en enkel form som passar ihop med
deras bildspråk på ett papper brevid,(eller flera förslag på tex näsor) och låter
de härma/ kopiera på sitt eget papper.
Bild från åk1, Solen, färgpennor, från Flickan som ville flyga. |
Bild från åk1, Solen, färgpennor, från Flickan som ville flyga. |
Om någon säger att han/hon är klar, försöker jag uppmuntra
till lite mer jobb, ifall det inte är uppenbart helt färdigt. Titta på helhet –
färg överallt? Detaljer? Jag försöker att att inte vara för petig, eller att
styra för mycket, utan uppmuntra till ett eget granskande.
Tiden går fort. När det är en kvart kvar brukar jag be alla
att avsluta och att komma fram med sina bilder, så att vi kan sätta upp dem på
väggen, eller lägga dem i ordning. Mer om det på fredag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar