tisdag 5 mars 2013

Mattias Olsson Illustratör



Hej! Mitt namn är Mattias Olsson. Jag är konstnär och illustratör bosatt med min familj i Höganäs. Jag har de senaste åren främst arbetat med att illustrera barnböcker, men har även hunnit med lite reklamjobb samt illustrationer till ex Sweden Rock festival.



Det har blivit mycket bilder till fantasy, sci-fi, lättläst och ungdomsböcker. Några böcker i urval är Minimysterierna, Spetshäxan, Silverkniven, Fullmåne och Locke Lamoras lögner!
Tillsammans med Peter Ekberg har jag gjort bilder till de härliga böckerna Aliens!, Uppdrag Silverstjärnan samt pinfärska En biljett till stjärnorna. Alla utgivna på Berghs förlag. Peter skriver sina fantastiska texter och jag illustrerar utifrån dem. Ett mycket  roligt samarbete som har mynnat ut i fin vänskap. Vi har givetvis fler gemensamma böcker i rockärmen, håll utkik!

Parallellt med bokillustrationerna så har jag även ett stort antal konstutställningar i ”ryggsäcken” samt flertalet år som anställd konstnär vid Rum för barn på Kulturhuset i Stockholm, där vi tidigare bodde . Jag hade under sportlovet i år en grafikworkshop på Rum för barn, ett kärt återseende.

Mina arbetsdagar tillbringar jag numera i ateljén i Höganäs där jag tecknar och tolkar de texter jag får sänt mig från förlagen.


Bland mina uppdragsgivare inom bokbranschen finns bl.a. dessa: Berghs förlag, Hegas , Bonnier Carlsen, Opal och B. Wahlströms.


När jag inte sitter och tecknar i min atelje så kan det också hända att jag besöker skolklasser och berättar om arbetet som illustratör! Besöken i klasserna och biblioteken kan innebära allt från att ha några timmars kurs med teckning eller kanske grafik till illustrationsworkshops.
Jag och Peter har också haft workshops tillsammans ute i skolor och bibliotek, det är väldigt kul att vara två och dela på det roliga!



När jag tar mig an ett illustrationsuppdrag så har ofta bokförlaget med redaktör och förlagschef (ibland även marknadsavdelning) i samspråk med författaren kommit fram till att jag skulle passa för bildarbetet. Ibland kan det vara förlaget som föreslagit mig och vid andra tillfällen kan det vara författaren som gillar mina bilder och vill samarbeta.
Ofta får jag fina förfrågningar som jag gärna tackar ja till.

Första steget är att jag får texten att läsa igenom. Om det är exempelvis kapitelböcker , då letar jag scener, delar i texten som  jag känner starkt för och som skulle funka bra att utvidga med en illustration. Som illustratör ska du berätta det där som inte alltid står skrivet. Jag ska bidra till upplevelsen genom att trigga fantasin och ibland rentav erbjuda lite sidospår i bild. Ofta känner jag först en ton i boken när jag läser, en ton och sen en färg. Det beror ju givetvis på vad det är för typ av bok.

Arbetet tillsammans med Berghs förlag och Peter Ekberg inför boken En biljett till stjärnorna var en mixad kompott uppdragsmässigt. En del av de fristående bilderna och uppslagen var tydligt önskade från Peter och förlaget medan många av illustrationerna som går över hela uppslag var mina bildlösningar. Att göra en bok är en smältdegel av idéer, ändringar under arbetets gång samt diskussioner om vad som är lämpligt. Jag gillar kul detaljer i mina bilder.





Varje bok som jag gör illustrationer till börjar alltid med skisser.
Skisser och sedermera skissböcker. Förlaget och författaren ska tydligt kunna se hur jag tänkt mina bildupplägg och förslag på lösningar. Det underlättar också mitt vidare arbete.

Jag tecknar alltid för hand till en början. Ofta blir det sen blyertsteckningar som scannas och färgsätts i photoshop i datorn, men ibland är det rena akvareller eller varför inte skrapkartongillustrationer. Jag föreslår teknik för förlaget utifrån det jag tror kunde passa och sen ser man var det landar.

Min nästa bloggdag på torsdag tänkte jag fylla med lite skisser och original från En biljett till stjärnorna men även lite snabba foton från min ateljé. Kanske kan vara lite kul att se. Imorrn får ni njuta mer av Peters bloggande igen!

Mattias Olsson

2 kommentarer:

Caroline sa...

Fantastiskt spännande!
Det är ju lite speciellt att arbeta på uppdrag. Oftast kommer man in i projektet när det redan finns en text/ berättelse med sin egen ton och stämning. Så ska man försöka fånga just det där som är berättelsens kärna och gestalta det visuellt.
Visst handlar det mycket om lyhördhet och förmåga att samarbeta men också att tillföra det där som talar om något annat. Väldigt roligt att läsa om ditt arbete och jag ser fram emot ditt nästa inlägg med skisser och allt! Vad roligt det ska bli! Tack för att du delar med dig.

Mattias Olsson sa...

Tack för fina ord Caroline.
Läger ut lite bilder imorrn...lite text mycket bild.
Hej hej!