onsdag 13 juni 2012

BETYDELSEFULL BILD (Repris)


Tidigare i vår bloggade Jessica Lindholm om sin väg fram som illustratör, jag valde detta eftersom det känns så inspirerande att så tätt få följa någons resa fram i yrket. Hoppas på fler berättelser av det slaget! Detta närverk är ju fullt av spännande yrkeshistorier.


Hej alla bloggläsare! Jag heter Jessica Lindholm och bor i Hova, en liten ort i norra Västergötland och jobbar som illustratör. När jag nyligen blev medlem i barnboksnätet fick jag frågan om jag ville blogga. Och det ville jag.

I mitt första inlägg tänkte jag berätta om en ganska anspråkslös bild som kom att betyda mycket, nästan allt, för att jag skulle kunna leva av mitt illustrerande på heltid.

Efter att avslutat mina studier på Örebro konstskola och bott en kortare tid i London kände jag att jag ville satsa helhjärtat på en karriär som illustratör. Detta var i början av 1997 och jakten på uppdrag började. Det gick trögt. Jag gick på lägsta ersättningsnivån på a-kassa och tog kortare ströjobb men tecknade i stort sett varje dag. Massor av bilder som jag sedan satte ihop till en portfolio.

På den tiden var min tekniska utrustning närmaste obefintlig, jag hade ingen färgskrivare och färgkopior från tryckeri blev dyrt för min skrala ekonomi då jag ville skicka till så många potentiella kunder som möjligt. Därför plockade jag ihop en mapp som innehöll en spretig bladning av färg- och billiga svartvita kopior av mina bilder och skickade iväg till så många jag kunde komma på. Så här i efterhand måste jag erkänna att kvalitén på min portfolio inte var den högsta, (då menar jag främst kvalitén på papperskopiorna), jag ryser när jag tänker på det, men jag fick en del napp och jobben började så smått komma in.



Åren gick. Jag fick halvtidsjobb som lokalvårdare på Hova skola, startade firma, fick en helt egen barnbok utgiven och tyckte kombinationen "brödjobb" och illustration fungerade riktigt bra. Allt rullade på och min första pinsamma portfolio, glömde jag av eller kanske rent av förträngde.


Det blev hösten 2001 och en redaktör från ett läromedelsförlag hörde av sig. De skulle dra igång en stor produktion och undrade om jag var intresserad.
 

Om jag var! Självklart! ”Men hur har ni fått nys om mig?” ville jag veta.



”Jo…” sa hon, ”Jag letade i vårt bildarkiv och hittade en bild på två barn som jag fastnade för. Lite såna bilder vill vi ha.”

Just det, den pinsamma portfolion fyra år tidigare…

Jag kan inte låta bli att tänka på vilken tur det var att jag valde att kosta på just denna bild en dyr färgkopia. Allt var visserligen inte klart i och med denna första kontakt med förlaget, långt ifrån, det blev många turer fram och tillbaka, men jag vill ändå se det som att bilden bidrog starkt till att jag fick uppdraget. Ett uppdrag som kom att sträcka sig över nästan sju år.

Mer om detta berättar jag i nästa inlägg. (Läs detta på http://barnboksnatet.blogspot.se/2012/02/langvariga-uppdrag.html)
 

Jessica Lindholm

Inga kommentarer: