måndag 13 januari 2014

Gästbloggare Ann-Charlotte Ekensten

Gå på skrivarkurs!

Jag heter Ann-Charlotte Ekensten och jag skriver främst för barn- och ungdomar. Mina tre första böcker kommer ut på Tukan Förlag i juni 2014. Det är böcker för barn som precis knäckt läskoden och börjat läsa själva. Böckerna är illustrerade av Catharina Nygård.

Innan jag tog mitt skrivande på allvar var jag ganska tveksam till kurser i kreativt skrivande. Att skriva böcker är väl inget man kan lära sig? Det är väl en gåva? Något som man föds med? Det är säkert en och annan som föds med skrivargåvan. Men livlig fantasi och en stor portion tålamod är väl så goda egenskaper hos en aspirerande författare. Och det finns faktiskt en hel del skrivknep som går att lära sig. Men det gäller också att skriva. Att skriva mycket!

Jag gick min första skrivarkurs på Folkuniversitetet i Göteborg för fem år sedan. Efter den helgkursen har det blivit många fler, både kortare och längre kurser. Det har varit olika typer av utbildningar med olika ingångar till skrivandet. En kurs fokuserade på hur man kommer igång att skriva. En annan var koncentrerad på hantverket och knepen. En tredje tog upp hur förlagen arbetar.


Men den utbildning jag tänkte berätta lite mer om är Kreativt skrivande/Barn & Ungdom som fortfarande finns på Mittuniversitetet. Den går på distans och omfattar 30 hp fördelat på två terminer. Den här utbildningen ligger under litteraturvetenskap, vilket innebär att det ingår en hel del fakta och teorier om barn- och ungdomslitteratur.


Under utbildningen analyserade vi mängder av barn- och ungdomsböcker ur olika vinklar. Jag behövde alltså läsa massor av roliga, speciella, tankeväckande, nyutkomna och äldre böcker – vilket naturligtvis utvecklade mitt eget skrivande. Men det fanns även gott om plats att skriva. Skrivuppgifterna var uppdelat i olika genrer som lyrik, drama, fakta, ramsor, serier och vanlig prosa. Även om uppgifterna var styrda fanns det stor möjlighet till egna tolkningar och att jobba med sin egen stil. 

Kursupplägget innebar att vi varje månad fick ett arbetsblad med 2-3 skrivuppgifter, några teoriuppgifter att lösa med hjälp av kurslitteraturen och analysuppgifter för ett par skönlitterära böcker. En del av uppgifterna redovisade vi till handledaren och en del diskuterade vi i studiegrupper på nätet. Jag hade tur. Jag hade engagerade klasskamrater och en riktigt vass handledare som kunde det här med distanskurser. Vi fick respons på våra texter både av handledaren och av klasskamraterna. Givetvis gav även jag respons till min studiegrupp, vilket också är nyttigt för det egna skrivandet. Jag har aldrig fått så mycket konstruktiv och kreativ respons som under den här kursen. Jag har sparat på ALLT och några idéer hoppas jag kunna jobba vidare med i framtiden.

Som du märker har jag helt bytt åsikt om skrivarkurser. En kurs är förvisso inte detsamma som en utgiven bok, men det är en start eller en vidareutveckling av det egna skrivandet. Att skriva tillsammans med andra är dessutom väldigt trevlig. Om du själv är intresserad, hittar du kurser på studieförbund, folkhögskolor, universitet och bland privata skrivarcoacher. Det finns massor att välja mellan. Om du vill läsa mer om de kurser jag har gått eller är intresserad av mina böcker så bloggar jag HÄR.
Allt gott!
Ann-Charlotte

2 kommentarer:

Unknown sa...

Intressant läsning. Som inbiten naturvetare som började skriva efter 40 har jag märkt att den delen av hjärnan har blivit betydligt mer aktiv - till exempel tycker jag att jag generellt har blivit duktigare främmande språk - så jag tror att du har rätt att övning behövs.

Annika Rockström sa...

Tack för tipsen om kurserna! den på Mittuniversitetet låter verkligen intressant.