Jag
heter Ann-Charlotte Ekensten och jag skriver främst för barn- och
ungdomar. Mina tre första böcker kommer ut på Tukan Förlag
i
juni 2014. Det är böcker för barn som precis knäckt läskoden och
börjat läsa själva. Böckerna är illustrerade av Catharina
Nygård.
Innan
jag tog mitt skrivande på allvar var jag ganska tveksam till kurser
i kreativt skrivande. Att skriva böcker är väl inget man kan lära
sig? Det är väl en gåva? Något som man föds med? Det är säkert
en och annan som föds med skrivargåvan. Men livlig fantasi och en
stor portion tålamod är väl så goda egenskaper hos en aspirerande
författare. Och det finns faktiskt en hel del skrivknep som går att
lära sig. Men det gäller också att skriva. Att skriva mycket!
Jag
gick min första skrivarkurs på Folkuniversitetet i Göteborg för
fem år sedan. Efter den helgkursen har det blivit många fler, både
kortare och längre kurser. Det har varit olika typer av utbildningar
med olika ingångar till skrivandet. En kurs fokuserade på hur man
kommer igång att skriva. En annan var koncentrerad på hantverket
och knepen. En tredje tog upp hur förlagen arbetar.
Men den utbildning jag tänkte berätta lite mer om är Kreativt skrivande/Barn & Ungdom som fortfarande finns på Mittuniversitetet. Den går på distans och omfattar 30 hp fördelat på två terminer. Den här utbildningen ligger under litteraturvetenskap, vilket innebär att det ingår en hel del fakta och teorier om barn- och ungdomslitteratur.
Under
utbildningen analyserade vi mängder av barn- och ungdomsböcker ur
olika vinklar. Jag behövde alltså läsa massor av roliga,
speciella, tankeväckande, nyutkomna och äldre böcker – vilket
naturligtvis utvecklade mitt eget skrivande. Men det fanns även gott
om plats att skriva. Skrivuppgifterna var uppdelat i olika genrer som
lyrik, drama, fakta, ramsor, serier och vanlig prosa. Även om
uppgifterna var styrda fanns det stor möjlighet till egna tolkningar
och att jobba med sin egen stil.
Kursupplägget
innebar att vi varje månad fick ett arbetsblad med 2-3
skrivuppgifter, några teoriuppgifter att lösa med hjälp av
kurslitteraturen och analysuppgifter för ett par skönlitterära
böcker. En del av uppgifterna redovisade vi till handledaren och en
del diskuterade vi i studiegrupper på nätet. Jag hade tur. Jag hade
engagerade klasskamrater och en riktigt vass handledare som kunde det
här med distanskurser. Vi fick respons på våra texter både av
handledaren och av klasskamraterna. Givetvis gav även jag respons
till min studiegrupp, vilket också är nyttigt för det egna
skrivandet. Jag har aldrig fått så mycket konstruktiv och kreativ
respons som under den här kursen. Jag har sparat på ALLT och några
idéer hoppas jag kunna jobba vidare med i framtiden.
Som
du märker har jag helt bytt åsikt om skrivarkurser. En kurs är
förvisso inte detsamma som en utgiven bok, men det är en start
eller en vidareutveckling av det egna skrivandet. Att skriva
tillsammans med andra är dessutom väldigt trevlig. Om du själv är
intresserad, hittar du kurser på studieförbund, folkhögskolor,
universitet och bland privata skrivarcoacher. Det finns massor att
välja mellan. Om du vill läsa mer om de kurser jag har gått eller
är intresserad av mina böcker så bloggar jag HÄR.
Allt
gott!
Ann-Charlotte
2 kommentarer:
Intressant läsning. Som inbiten naturvetare som började skriva efter 40 har jag märkt att den delen av hjärnan har blivit betydligt mer aktiv - till exempel tycker jag att jag generellt har blivit duktigare främmande språk - så jag tror att du har rätt att övning behövs.
Tack för tipsen om kurserna! den på Mittuniversitetet låter verkligen intressant.
Skicka en kommentar