Såhär inför hästbokstemat bestämde jag mig för att göra en
omläsning. Som blev flera. Jag begav mig till biblioteket för att låna Gunlla
Woldes "Första sommaren med Twiggy" och kunde inte låta bli att ta
med mig resten av böckerna om Twiggy hem. Det blev en läsning som på många sätt
levde upp till minnet av sig själv, såhär tjugo år senare.
Det jag minns mest av Woldes Twiggyböcker (skrivna under
sjuttio och åttiotalet) är att dom gav en så fin bild av hur det faktiskt är
att ha häst. Dom kändes verkliga. När jag läser igen tycker jag fortfarande
det. Wolde har ett tydligt projekt att i
sann sjuttiotalsanda göra upp med den sortens hästböcker som målar upp
drömridturer i månsken. Ogenerat låter hon sin jagberättare upplysa läsaren om
allt från ponnyköp till avmaskning med slang genom näsan. Men vad som framför
allt gör den där känslan av igenkännande så stark och väcker minnen är nog
hennes starka karaktärsskildringar, både av människor och hästar. Inte minst
Twiggy är ett starkt hästporträtt, fullt av fina bilder. Hur hon släpar sin nya
matte över stallbacken för att äta en maskros. Hur hon bockar tills lillhusse
Peppe hänger över halsen och då vänligt går och äter från en buske i huvudhöjd så att han ska
slippa trilla ner i backen. Det är också
en fin utvecklingsberättelse. I den sista boken har Twiggy en helt annan
mognad, den unga osäkra Anna bär hon försiktigt genom skogen utan minsta
krumbukt, men när hennes vuxna, ridvana matte sitter upp bär det av i vilda,
egensinniga bocksprång. Jag har aldrig ridit en häst som Twiggy, men jag tror
många kan känna igen delar av Twiggys personlighet i hästar dom mött. När jag
fick min första häst var hon femton år (en mogen hästdam) och jag tolv. Och hon
hade den där klokheten Twiggy fick på gamla dar, det fanns en stilla
överenskommelse om att hon var äldst och ytterst måste ansvara för vad som
hände oss.
Dom delar av berättelsen som är mer faktainriktade står sig
sämst när jag läser nu sådär 35 år efter att första boken skrevs. Inte bara
priset på en ponny har förändrats, även synen på hästar och människor. En del
råd känns underliga idag. Redan i Woldes senare Twiggyböcker verkar synen på
Twiggy ha förändrats. I den första boken är det mer fokus på att Twiggy ska fås
att lyda, i senare delar är hennes egensinne mer en del av hennes personlighet
som alla har något att lära av.
När jag läser om den första Twiggyboken så tänker jag att
berättarperspektivet, det är dom ridande barnens mamma som berättar i jagform,
känns spännande och ovanligt. Mamman kan inte själv rida, hon agerar därför
inte så mycket i berättelsen, men hon är ofta närvarande och iakttar med stor
känsla och engagemang vad som sker. Hon kan å ena sidan sätta sig in ganska bra
i hur hennes barn och ponnyn tänker, det gör deras inre delvis tillgängliga för
läsaren. Å andra sidan vet hon inte allt, Twiggy blir innerligt skildrad, men
förblir en gåta. Även mammans fysiska frånvaro i vissa avgörande situationer
lämnar viktiga hål att fylla igen och dröja vid när jag läser. Som när Peppe, 8
år, och Twiggy smiter iväg själva ut i skogen. Mamman får bara berättat för sig
i efterhand att mycket hände på dom ridturerna... Eller under den avslutande
hubertusjakten (låtsasjakt av en rävsvans till hästs) när jagberättaren står på
en höjd och blickar ut över tävlingsområdet i väntan på att ekipagen ska dyka
upp. Just detta väntande, och dröjande
vid höstnaturen som laddas med en stämning gör effekten mycket större när
ekipagen till sist galloperar in i mammans synfält under upploppet täckta av
lera.
Inför hästbokstemat funderade jag också på vad allt
hästboksläsande (bagar, kassar, famnar fulla) kan ha betytt för mig och mitt
skrivande? En hästbok kan vara vad som helst, tänkte jag till sist. Den kan
vara skriven på sextiotalet i England, den kan handla om ponnyer som galopperar
över solstänkta ängar, en pojke på en ridskola, tjejer som vinner makalösa
tävlingar, den kan frossa i realistiska skildringar av sadelsmörjningar och
strålröta, den kan vara en dussinpocket, en konstnärlig text, den kan fånga
tjejers utsatthet, eller vara full av vackra naturskildringar. Att läsa
hästböcker är att läsa, helt enkelt. Men kanske finns det ett område där
hästboken ofta tagit sig större friheter än många andra barn och ungdomsböcker,
hästboken har oupphörligt skildrat tjejers intressen och relationer till
varandra i egen rätt. Hästbokens stall var ofta en kvinnovärld. Där tjejerna
fick vara vinnare, förlorare, rivaler, skötare, ridlärare, äventyrare,
bundsförvanter.
Så kanske fyllde hästboken
ett hål i den bokflod som sen skulle komma? Där tjejer ofta råkade ut
för att i första hand vara flickvänner, (hetero)familjemedlemmar, sedda genom
killarnas blickar, eller tycktes oförmögna till långtgående projekt som inte
relaterades till en kille. Återvänd då till stallflickan Irene i "Första
sommaren med Twiggy". Som utan någon som helst presenterad familjebakgrund
varje dag dyker upp med longerlina och långpiska för att ta sig ann ponnyn
Twiggy, erfaret, målmedvetet och mycket bestämt.
/Katja Timgren
/Katja Timgren
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar