tisdag 17 januari 2012

Den här veckan har vi en gäst!

Den här veckan har vi en gäst på BBNbloggen, nämligen Eva Selin. 
Eva är bibliotekarie och läsinspiratör knuten till BUS-biblioteket på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg. 
Vi har skrivit om BUS-biblioteket här på bloggen förut. Det kan du läsa här.
Nåväl....
Välkommen Eva!

Vad är Jag är Boken?

Jag är Boken är en tipstjänst för unga mellan 13 och 25. 
I en kedja av händelser får man vara med om något. Det handlar om personliga boktips och lyckobrev. Såhär går det till:
1. Hitta starten. Det finns olika ingångar, se länkar här nedan.
2. Välj ett alias. Med det är du osynlig och fri att berätta vad du vill.
3. Fyll i formuläret. Manual och hjälptext finns vid sidan om.
4. Skicka iväg.
5. Vänta... (En vecka kanske men helst inte mer.)
6. Få svar. Svaret består av tre delar:
      a) ett lyckobrev
      b) tre personligt utvalda boktips
      c) det ifyllda formuläret tillbaka


Den som arbetar med detta är BabaJaga, bokhäxa. 
Hennes namn är lånat från den slaviska folksagan. Jag heter egentligen Eva Selin och är bibliotekarie och läsinspiratör på egna företaget Läsfirman i Mölndal. Jag är Boken har funnits på BUS-bibliotekets hemsida (på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus) sedan hösten 2010 och sponsras av Statens Kulturråd. 
Tjänsten är gratis och öppen att användas från hela världen. Bilderna görs av Foajé, den årliga Barnbokskatalogens illustratörer.
Formuläret består av 20 ofullständiga meningar som alla börjar med Jag är... Verbet kan man sedan ändra hur man vill. Modellen är tagen direkt ur det amerikanska personlighetstestet Twenty Statements Test från 1950-talet. Det mötte jag under psykologistudier på 00-talet. 
Jag gillade det enkla och öppna formatet och tänkte faktiskt genast på en möjlig kombination med boktips.
Barnkonventionen är en av grundpelarna till Jag är Boken. Ur "Alla barns rätt. En bilderbok om Barnkonventionen" med text och bild av Pernilla Stalfelt. (Bild lånad med förlagets samtycke)

Vad är ett lyckobrev? 

Lyckobrev är inget nytt påfund. Här med fotografi som bilaga. Detta finns sparat i Runnbergsgården i Saxdalen, Ludvika. (bild lånad med tillstånd ur bloggen NEVERMORE)
Det har egentligen inget gemensamt med horoskop - för det känns oseriöst - men ligger ändå nära, formmässigt. I ett litet brev speglas respondenten på ett positivt och förhoppningsvis stärkande vis. Det är både lekfullt och allvarligt samtidigt. Lyckobrevet vill förmedla tro, hopp och kärlek i humanismens tecken, utan politisk eller religiös färg. Det vill lyfta fram den egna goda kraften som finns hos respondenten. Det beskriver en osynlig bro mellan formuläret och boktipsen och nämner oftast inte de specifika böckerna alls. Detta är ingen sådan tjänst! Som värdegrund i lyckobrevet finns Aaron Antonovskys salutogena tankar om KASAM, känsla av sammanhang. För att kunna simma i livets strömmande flod behövs de tre beståndsdelarna begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet.


BRIS-metoden - med bägge benen i Barnkonventionen  - hjälper mig också. I boken Samtal med barn och unga: erfarenheter från arbetet på BRIS (Gothia, 2007) nämner författaren Petter Iwarsson redan på första sidan bibliotekarien som en möjligt viktig person för vuxenkontakt.

Förhållningssättet i lyckobreven har jag delvis byggt upp genom att vara mail-jourare på BRIS


Här är de olika startpunkterna för Jag är Boken
Välj mellan: 

(Klicka på fåtöljen, välj sedan läsa, och klicka på Jag är Boken i vänsterlisten.)

2) eller rakt in:


3) eller via Bokcirklar.se. Leta i vänsterkanten efter BabaJaga på grönt.  
-
Eva Selin,
eva@lasfirman.se

2 kommentarer:

Ingela Jonasson sa...

Spännande! Blir ju direkt nyfiken på vad jag själv skulle få för boktips... Kvalar dock inte in under åldersribban!

Eva Selin sa...

Synd... men gilla gärna på facebook. Då kan andra, yngre, hitta fram.

http://www.facebook.com/pages/Jag-är-Boken-bokhäxans-läspyssel/332706183421973