söndag 7 oktober 2012

De bortglömda sidorna av Katarina Taikon


På bokmässan var jag på ett seminarium som hette, de bortglömda sidorna av Katarina Taikon.
Katarina Taikon är mest känd för sina självbiografiska böcker om Katitzi. Det var just för böckerna om Katitzi som jag valde att gå på det seminariet.

Jag glömmer aldrig när fröken som jag hade i ettan läste högt ur den första boken om Katitzi. Det var så spännande. Katitzi bodde på ett barnhem i början av boken. Men sen kom hennes pappa som hon inte kände igen för att hämta henne. Katitzi blev rädd och han fick åka sin väg igen.
Till slut fick pappan dock hämta Katitzi och hon fick bo med sin pappa och sina riktiga syskon i tält.
För som zigenare fick man inte bo i riktiga bostäder eller gå i skolan. Jag minns hur orättvist jag tyckte att detta var. Jag fick den första boken om Katitzi av min faster. Resten av serien lånade jag på biblioteket.
 Jag följde Katitzis liv i bok efter bok. Jag gladdes med henne ibland men hade lika ofta hjärtat i halsgropen. Katitzis liv var svårt. Men samtidigt var hon en överlevare. Hon skulle klara sig.
Katarina Taikon borde vara lika känd för sin övriga kamp för romers rättigheter som hon är för böckerna om Katitzi. Katarina Taikon har bland annat kämpat för romers rättigheter till utbildning och bland annat uppvaktat Tage Erlander i den frågan.
Själv fick Katarina Taikon först vid 26 års ålder chans att lära sig läsa och skriva på Birkagårdens folkhögskola tillsammans med sin syster Rosa Taikon som då var 33 år.
Rosa Taikon beskrev hur Katarina Taikons hem under långa perioder var mer eller mindre en social klubb och under en period en tidskriftsreaktion. Det var tidningen Zigenaren som bildades. Tidskriften blev ett eget forum för den pågående utvecklingen kring bostäder och skolgång för romer. Rosa Taikon beskrev hur Katarina Taikons dotter ibland uttryckte att det skulle varit lättare att ha en mamma som bara var vanlig och arbetade på konsum.
Lawen Mohtadi har precis kommit ut med boken, Den dag jag blir fri som är en bok om Katarina Taikon.
Jag kan rekommendera den boken till alla som är det minsta intresserade av att läsa om en av Sveriges starkaste förkämpar för mänskliga rättigheter.
Inger Granberg

(Också detta seminarium finns att se på URplay.)

1 kommentar:

Anonym sa...

För den som finns i Göteborg nu på fredag 12/10 när det är Kulturnatta så kommer det att vara katitzikväll på bokhandeln Bokskåpet. Kl. 18. Värmlandsgatan/Tredje långg.
/Pia