fredag 31 augusti 2012

Sassa och jag

Jag heter Maud Mangold och har skrivit ganska många barn-romaner vid det här laget. Det är ett ensamjobb och för det mesta tycket jag det är roligt, men ibland längtar jag efter arbetskamrater. Samarbetet med konstnären och illustratören Sassa Buregren började med att vi var på samma konferens om bilderböcker. Vi bestämde oss för att göra ett försök och skapa en bilderbok tillsammans. Redan från början visste vi att samarbetet skulle bli tätt, och vi jobbar medvetet med att utveckla arbetsmetoderna.
















Hittills har Sassa och jag gjort fyra bilderböcker tillsammans (en kommer i januari 2013, men är färdig), på Kabusa böcker förlag. Av någon anledning blir det bara allvarliga teman när vi jobbar:

Trutsommar (2008) handlar om att bli kränkt eller sårad, och att få läka tillsammans med en förstående vuxen.
Pärlor till Pappa (2009) handlar om saknaden och kärleken hos en liten björnflicka som har sin pappa i fängelse.
Kokongs långa resa (2011) behandlar temat adoption, eller att bli övergiven och lämnad.  
Drömkatt (2013) handlar om saknad och död, men sagan är så symbolisk att barnet kan välja tolkningen själv. Kanske är katten inte död, bara borta - eller i en dröm.
Idéstadiet har sett mycket olika ut för alla våra böcker. Trutsommar började med en bild av en gammal fiskare som Sassa hade gjort långt tidigare, själva historien växte sedan fram utifrån den. Pärlor till Pappa var från början ett beställningsjobb, där var grundidén given: ett barn med pappa i fängelse. Kokongs långa resa började med ett gemensamt museibesök där vi såg en massa lerkokonger gjorda av barn, ett par år senare föddes berättelsen under en lång sittning på Hotell Gästis i Varberg. Materialet till Drömkatt samlade vi in under vår resa till Island 2010, berättelsen kom sedan hemma när jag låg i badet och tänkte på Sassas foton.

Sassa och jag har en tydlig arbetsfördelning; hon har ansvar för bild och jag för text. Men vi är alltid mycket öppna för förslag från varandra vad gäller ändringar, strykningar och tillägg. Många versioner blir det, ofta fler än tio och med ungefär den här arbetsgången:
Idéstadium tillsammans (se ovan): Kan innebära allt möjligt, från resor till studiebesök, research och långa diskussioner. Det går åt mycket kaffe och choklad!
Val av material, färgskalor och textformat: Sassa gör förslag med olika färgtyper och färgskalor, jag gör de första textsjoken och vi diskuterar bokens format och målgrupp.
Råmanus med disposition av bilder och text: Jag skriver mera, skriver och skriver om, för att hitta en textrytm och ett unikt språk. Sassa gör ett "lakan" över alla bilderna och provar närbild mot distans, tunga färger mot lätta.
Framtagande av originalmanus med bärande historia, text och skisser: Jag skriver hela historien, jobbar igenom dramaturgi, gestaltning och slut. Sassa gör skisser i full storlek som samspelar med, och kompletterar texten.
Vi visar manus för förlaget som förhoppningsvis är intresserade.
Redigering av text och slutgiltigt val av skisser: Jag finslipar texten, läser högt om och om igen tills rytmen sitter. Tar in kommentarer från Sassa och redaktören på förlaget, ibland från vänner. Vi jämför skisserna med texten och väljer tillsammans ut de som ska med. Ibland blir det fråga om anpassning av text till bild, också.
Originalbilder. Sassa går igång med originalbilderna, medan jag njuter av att få dem skickade på mejlen en efter en!
Val av omslagsbild (ofta en ur boken), font och inlaga. Kontakt med layoutperson och repro: Sassa har ansvaret, men vi bestämmer tillsammans.

Ja, ungefär så ser det ut när Sassa och jag arbetar tillsammans med en bilderbok. Mycket jobb, men vansinnigt roligt. Under hösten ska vi gå igång med ett nytt projekt - härligt!

/ Maud Mangold

Inga kommentarer: