måndag 6 december 2010

Lucka 6

Godistjuven

Tre böcker har jag skrivit om Fredde, Zacki och Mimmi. På olika sätt blir de inblandade i stölder, inbrott och otäcka hot.
Men nu är det snart jul och jag vill låta er, mina läsare, och mina tre bokfigurer Fredde, Zacki och Mimmi, uppleva ett slags mysigt mysterium. Just det, ett julmys-mysterium.

"Allt är perfekt, tycker Fredde. Han har bakat och fixat godis ihop med sina vänner Zacki och Mimmi. Men när det är dags att dela upp godsakerna gör de en oväntad upptäckt. Det finns visst en godistjuv i huset. Vem kan det vara?
Medan snön börjar falla utanför fönstret tar de tag i mysteriet. Det finns tre misstänkta. Men ingen verkar vilja erkänna ..."


Vem löser mysteriet först? Du som läsare eller Fredde, Zacki och Mimmi? Klicka här så kommer du till sidan där du kan läsa hela julmys-novellen.
Gåtans lösning kommer om två dagar, i lucka 8, så du har lite tid på dig att fundera.

Julens godaste godis? Chokladrussin!
Mystiska hälsningar från Kerstin Lundberg Hahn

3 kommentarer:

Mikael sa...

Lurigt! Och trevligt, man blev änna sugen på en pepparkaka.

Andrea sa...

Har nu kört ut din text som får bli kvällens godnattlektyr. Undrar just om jag kommer att klara gåtan?

Unknown sa...

Spännande! Jag länkar vidare till Värnamo biblioteks blogg, så får vi se om någon av våra låntagare lyckas lösa det hela:)