torsdag 19 februari 2015

Tema unga vuxna: Lättläst för unga vuxna av Ann-Charlotte Ekensten

I augusti kommer jag ut med två böcker om Emmas liv. Emma är en framåt tjej som behöver en del stöttning i vardagen. I böckerna Egen nyckel och Kär i kärleken får läsaren följa Emma då hon flyttar hemifrån och när hon funderar över en speciell relation. Böckerna är i första hand skrivna för unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning. Det är en målgrupp som ofta har olika språkutmaningar och det finns väldigt få böcker skrivna direkt för de här läsarna. Jag är egentligen emot att dela in läsare i fack, alla får ju välja böcker fritt, men en bok där man känner igen sig kan gynna läsningen och bidra till goda samtal.

När jag jobbat med böckerna om Emma har jag noga tänkt över vilka ord jag använder. Långa och krångliga formuleringar går bort. Meningarna är korta och texten är avdelad i tydliga kapitel. Jag har valt en handling som är relevant för målgruppen, det är ett begränsat antal karaktärer i berättelsen och tidsförloppet är kronologiskt och ganska kort. Dessutom kommer berättelserna att illustreras med tre bilder per bok för att ytterligare förtydliga en del situationer.

Bakom de här böckerna ligger mitt intresse för språk och språkutveckling. Språket är grunden i ett demokratiskt samhälle och du måste ha ett språk för att göra din röst hörd. Just nu pluggar jag språkträning för personer med olika typer av språkstörningar och läsning är en viktig byggsten för att utveckla språket. Av erfarenhet vet jag också att det behövs fler böcker som vänder sig direkt till läsare med intellektuell funktionsnedsättning. Även om en del unga vuxna vill läsa barnböcker, ska det finnas alternativ. Det är en fråga om respekt och värdighet. 




Böckerna om Emmas liv illustreras av Christina Heitmann och ges ut på Vilja förlag. Välkommen att följa Emmas resa och mitt övriga arbete på www.ekensten.se

/Ann-Charlotte Ekensten

Inga kommentarer: