Ett trollspö i katedern, med underrubriken Att
arbeta med fantasy i skolan är en helt nyutkommen bok som vänder sig till
lärare, skolbibliotekarier och andra som möter barn i skolan. Boken är en
antologi med bidrag från såväl skolgolvet som akademiska institutioner. De båda
redaktörerna, Helene Ehriander och Maria Nilsson, är båda verksamma som lektorer
i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet i Kalmar/Växsjö.
Den fantastiska vampyren: om rädslor och begär i 2000-talets vampyrfiktion
Halvblod och hemmafruar - diskriminering och rasism i JK Rowlings berättelser om Harry Potter
Fantastiska flickor i i fantasy - om genus och normöverskridande
Ungdomars möte med fantasy - en förödande eskapism?
Tanken bakom antologin
är dels att ge kunskap om genren fantasy, dels att ge råd och tips om att
arbeta med fantasyböcker i skolan. Boken vill ge både litteraturvetenskapliga
tolkningar och litteraturpedagogiska verktyg. Den har därför två delar där en
fokuserar på analyser och den andra på praktiska upplägg och konkreta tips.
Några kapitelrubriker ur
del I:Den fantastiska vampyren: om rädslor och begär i 2000-talets vampyrfiktion
Halvblod och hemmafruar - diskriminering och rasism i JK Rowlings berättelser om Harry Potter
Fantastiska flickor i i fantasy - om genus och normöverskridande
Ungdomars möte med fantasy - en förödande eskapism?
I del II beskrivs
pedagogiskt arbete med fantasyböcker i olika årskurser, från åk 4 till
gymnasiet. Flera av dem beskriver hur man arbetat med utgångspunkt från Harry
Potter. Ett exempel:
Att skapa egna texter som hjälp för sin identitetsutveckling. Ett
temaarbete om Harry Potter, skrivet av Åsa Gustavsson som är lärare någonstans i mellersta
Sverige. Hon beskriver ett arbete med elever från årskurs 4 under sex veckor:
Temat inleds med att
eleverna kommer till sitt mörka klassrum en morgon och finner ett stort paket
mitt på golvet. Paketet innehåller den första Harry Potter-boken, ett trollspö
och ett långt brev från Harry själv. Klassen läser naturligtvis boken, och med
utgångspunkt i olika kapitel diskuteras viktiga ämnen: fosterfamiljer och
adoption, mobbning och orättvisor, att få/ ta beröm, riktig vänskap, vem är en
hjälte?
Barnen skriver också
dikter med magiska ord och trollformler, de skriver egna fantasytexter, de
ritar kartor, studerar gamla slott och monument, och bygger egna slott av lera.
Nästan alla skolämnen "deltar". Alltsammans mynnar ut i en
utställning som också dokumenteras. Eleverna egna texter och bilder samlas i en
bok som kopieras och säljs.
Ett trollspö i katedern är kanske mest intressant för författare/ illustratörer inom
fantasygenren som gör skolbesök, men även andra som gör skolbesök kan nog ha
glädje av att läsa om de pedagogiska uppläggen i bokens andra del. Den första
delen av boken innehåller flera intressanta analyser som belyser fantasygenren
från olika håll.
/Maud Mangold
1 kommentar:
Jag tänker på hur det var när jag var liten, och kanske när sonen var liten med.
Kanske nu också, i vissa kretsar.
Att fanatsy ansågs som verklighetsflykt. När verklighet kan vara så mycket och ibland så svår att beskriva.
Jag tänker att det är saga och att sagan nästan alltid är allegorisk. Man känner igen och förstår men behöver inget säga, kanske inte ens veta om.
Jag tänker att en rejäl omskrivning ofta förklarar vardag och verklighet väldigt bra.
Och så tänker jag att en skicklig pedagog kan göra mycket av det där. Få med sig ungarna, ha roligt, lära om allt möjligt osv. En mindre skicklig pedagog kanske å andra sidan riskerar att blotta ungarna för varandra och lämna dem med sådant som berör dem utan redskap och diskussion. Att det har funnits lägen i min egen skolgång då jag absolut inte hade velat jobba med något så viktigt och stort som fantasy i skolan, bland de andra barnen. För det var min fristad hemma där jag var ifred.
Svårt det där...
Fast kanske är det ingen fara, bara de ambitiösa och duktiga drar igång så här roliga projekt:)
Skicka en kommentar