söndag 8 juli 2012

Fisk.

När jag var liten metade vi i sjöarna runt om där jag  bodde om somrarna. Vi agnade med klämda kulor av vitt bröd och fick bara mört, men det var roligt ändå.
På landet, där det fanns hav, pilkade vi torsk.
Numera är det inte lika kul att fiska i havet eftersom så många fiskar är hotade. Jag tycker inte det och det är väldigt tråkigt både för mig och fisken.
Men titta vad jag hittade!
Man kan fixa fisk på annat sätt! Man kan tälja dem i trä, det blir ett bra sommarpyssel.
Först en länk till ett verkligt proffs, konservatorn som blev allergisk mot fjädrar och började tälja modeller istället. Klicka på "fiskar" så får du se!
Sen en med lite mer handgripliga råd om hur man täljer själv.
Och till sist en bild med lagom fiskslöjd för den som vill göra det lite lätt. Så här;
Fiska en braxen, de är helt ohotade och finns i sjöar.
Stek den hel i ugnen.
Ät långsamt och akta dig för ben medan du har ett spännande samtal med din middagsgäst. Gästen får en egen fisk.
Torka resterna och lägg dem fint i en korg...
Färdigt!

Jessika Berglund

2 kommentarer:

Katja sa...

Man kan också titta på fisk. Man sätter sig på en brygga en vindstilla morgon, ställer in undervattensblicken och väntar. Efter en stund kommer det abborrar och mörtar. Abborrarna simmar roligt, viftar med hela kroppen för att ta sig fram. Mörtarna glider utan att verka göra något alls. Det kan komma skräddare också. Kanske dom heter så för att när dom hoppar fram på vattenytan ser det ut som stygn.

Anonym sa...

Tack, Jessika! Länken till mannen som täljer trädjur har jag skickat till min svåger som också är i branschen.
Kul att höra ifrån er (både J och K) så här i sommarstiltjen. För egen del umgås jag mer med daggmaskar (gräver pionrabatt) - och så familjen förstås.
/Maud