måndag 4 juli 2011

Sägner och sagor om sött och salt vatten

Varför är havet så salt?
Hur kom näckerna, vättarna, jättarna och alla andra osynliga till?
Jag fick svar på dessa två frågor i går kväll. Då var jag ovanför Björngårdsvillan i Slottsskogen och lyssnade på sägner och sagor om sött och salt vatten.
Nedan är ett foto på oss som satt runt elden och lyssnade på sägnerna och sagorna om sött och salt vatten.
Det var min kollega i barnboksnätet Annika Rockström som tillsammans med Gun Jarnedal berättade.
Elden och Annikas och Guns fantastiska berättarröster gjorde att det blev en magisk stämning. Sagorna och sägnera om sött och salt vatten handlar om en osynlig verklighet. Det finns fortfarande år 2011 sådant som vi människor inte kan förklara eller med blott våra fem sinnen förstå.

Skrock och vidskepelse kan också vara ett sätt att hantera den del av vår verklighet som vi inte kan kontrollera och styra. Om man ser till att fel slags symboler inte finns på en båt kan man kanske få bättre fiskelycka etc. Men jag tror också att vi bara har ett behov av sagorna och sägnerna så som de är. Människor har alltid berättat för varandra.
Så här såg Gun till vänster och Annika till höger ut när de berättade.

Annika och Gun tillhör en grupp som heter Berättarnät väst. Varje söndag kväll fram till 7 augusti kl 19 arrangerar Berättarnät Väst berättarkvällar under särskilda teman.
Det finns också ett extrainsatt program redan nu på torsdag den 7 juli. Jack Dalton som är en av de mest internationellt erkända berättarna kommer och berättar eskimåhistorier från Alaska. Missa inte det.

När jag senare under kvällen cyklade hemåt såg jag på långt håll några underliga varelser på Älvsborgsbron. Naturligtvis försvann de när jag närmade mig.

Inger Granberg

5 kommentarer:

Lena sa...

Det verkar ha varit en intressant kväll. Det är skönt att lyssna när någon berättar. Jag tror att det finns en osynlig verklighet.

inger granberg sa...

Ja, det var skönt att lyssna på Gun och Annika som berättade så bra. Jag tror också på en osynlig verklighet.
Vad är fantasi egentligen? Om inte en osynlig verklighet.

Kerstin LH sa...

Ja, Inger! Fantasin - en osynlig verklighet.

Pia Johansson sa...

Osynlig verklighet. Fint. Låter som en rubrik på något inlägg här :) Jag blev också sugen, synd jag missade.

inger granberg sa...

Den osynliga verkligheten är den som bär fram oss genom livet. Tänk vad tråkigt livet vore om allt var bara konkret och praktiskt och bara kunde upplevas så. Människor har alltid haft behov av och eller vetat att det finns något mer, därav alla sägner och sagor tror jag.
En underbar bok om fantasins kraft är Den oändliga historier av Mikael Ende.