På bokmässan förra året överlämnade
jag ett bokmanus till ett mindre förlag vars 
utgivning jag respekterar. Jag såg
förläggaren i ögonen, skakade hand och fick en 
stunds närkontakt med den person som
skulle ta hand om mitt manus.
Efter åtta månader fick jag detta
mail:
”Hej Patrik!
Du gav oss ett manuskript på bokmässan
i höstas. Förlåt att vi har dröjt med svaret. 
Det är både välskrivet och
vältecknat, men vi ser ingen plats för det i vår utgivning 
just nu. Jag önskar lycka till på
annat förlag!
Med vänlig hälsning,
NN”
|  | 
| Bokmässan i Göteborg 2014 | 
andra bok, ”Prinsessan Ja!” -
första delen i serien om Grybbingdalen, på mitt eget 
förlag Universum Noll.
http://www.grybbingdalen.se/
För det var mycket mer än en bunt
fotokopierade papper jag överlämnade i den där 
montern. Jag överlämnade en bit av
mig själv, av min själ. Jag överlämnade två år av 
stenhårt arbete, ångest, förtvivlan,
kärlek, glädje, och förhoppningar.
Man ber om ursäkt för att svaret
dröjt (å t t a månader!), men i övrigt är det ett 
opersonligt och meningslöst
standardsvar. Samtidigt kunde det varit ännu värre. På 
den tiden jag skickade manus till
förlag fanns det de som inte brydde sig om att svara 
alls.
Att överlämna manus personligen var
en förutsättning för att jag över huvud taget 
skulle försöka nå ut via ett förlag.
Att anförtro någon det jag lagt ned så mycket tid 
möda och kraft på utan en kontakt öga
mot öga har blivit otänkbart. Att skicka manus 
till en anonym person, vars karaktär
och moraliska halt jag inte har en aning om, en 
ansiktslös aktör som ska bedöma det
jag skapat utifrån rent kommersiella hänsyn och 
avgöra om det går att tjäna pengar
på mig eller inte, det går helt enkelt fetbort.
När jag jobbade med min fantasyroman
Cirkoli, vilket tog sex år (jag skrev parallellt 
med ett vanligt heltidsjobb), bestämde
jag mig för att helt hoppa över förlagen och ge 
ut boken själv. Chansen att någon
skulle nappa på en debutant som passerat femtio 
var obefintlig. Dessutom hade Cirkoli
en handling (och kanske rentav ett budskap) 
som jag insåg skulle ge varje
salongsfähig förläggare skrämselhicka.  
Den resa jag då inledde som
egenutgivare har varit både rolig, spännande och 
stimulerande. Steg för steg har jag
skaffat mig de kontakter jag behöver (lektör, 
korrekturläsare, formgivare,
webb-designer, illustratör, fotograf, tryckeri, distribution, 
blogg- och (i någon mån)
presskontakter).
Större delen av tiden har jag känt en
medvind, som gjort att jag upplevt att jag är på 
rätt väg. Jag har tillämpat det som
taoisterna kallar wu-wei, en sorts go with the flow-
hållning där man vilar i tillit till
att signifikanta händelser inträffar när det är dags och 
att de människor som kan lämna
positiva bidrag kommer i ens väg när de behövs. En 
tajming som styrs av livet självt.  
Resan har varit rafflande, men inte
alltid lätt. Den tuffaste utmaningen har nog varit 
marknadsföringen. Jag har aldrig varit
förlagd, så jag vet egentligen inte vad det 
innebär. Men om jag förstått saken
rätt så måste även de som samarbetar med förlag 
göra grovjobbet själva när det
gäller marknadsföring.  
Även om bokbloggsutskick och
annonsering på Facebook och Google Adwords, 
kopplat till försäljning från egen
hemsida och Adlibris, är bra och fungerar, så har jag 
insett hur viktigt det är att böckerna
finns i bokhandeln. Att förmå den nu enda stora 
aktören på marknaden,
Akademibokhandeln att göra ett centralt inköp av en större 
mängd böcker från en okänd
egenutgivare är stört omöjligt.  
Jag har därför besökt boklådor
lokalt (= göteborgsområdet) med erbjudande om 
kommissionsexemplar, något som de
flesta gått med på att ta emot. Science-fiction 
bokhandeln i Stockholm, Göteborg och
Malmö har också varit mycket 
tillmötesgående. Men att finnas i
skyltfönster och butiker över hela Sverige hade 
förstås varit bättre.  
Samtidigt är jag rätt säker på att
jag rent ekonomiskt tjänat mer på att ge ut Cirkoli 
själv. Jag har inte behövt dela
förtjänsten med någon, och dessutom beviljades Cirkoli 
ett frikostigt efterhandsstöd av
Kulturrådet. Pengar som hade hamnat i förlagets ficka, 
om jag gått via ett sådant.  
Min lust och förmåga att marknadsföra
hänger på dagsformen. Men ska jag vara ärlig 
så hade jag helst sett att mina böcker
marknadsförde sig själva. Jag har också en 
(möjligen naiv) tro på att om boken
är tillräckligt bra och så att säga ”behövs” så 
kommer den att hitta sina läsare, även
utan smarta marknadsföringstrick.
Jag skulle också ha väldigt svårt
för att låta ett förlags reklamavdelning skapa och 
föra ut en bild av mig som inte känns
genuin och äkta. Jag ser med förfäran på hur 
författare i förlagens kampanjer
upphöjs till någon sorts halvgudar. Kampanjer där 
författarnas ansikten tycks vara lika
viktiga som deras böcker. Jag kan förstå att 
förlag för att tjäna pengar
underblåser den typen av stjärnkult, men det förvånar mig 
att författare går med på att få
sina egon så uppblåsta, med de välkända 
skadeverkningar på själen som detta
innebär. 
Det kända och framgångsrika
författare i stället borde använda sin position till är att 
uppmuntra sina fans att gå i deras
fotspår. Uppmana dem att också skapa. Skriva 
romaner, poem, hakudikter, måla
tavlor, musicera, skulptera, snickra, fotografera, 
odla trädgård, hitta på egna
matrecept och så vidare. Kort sagt att bidra till en värld 
där fantasin, skaparglädjen och
kreativiteten flödar.
Det händer ibland att jag tänker att
det vore skönt att slippa allt kringjobb, så att jag 
bara kunde ägna mig åt att skriva.
Men de anfallen brukar gå över snabbt. För det är 
verkligen befriande att inte behöva
kompromissa, att ha kontroll och fatta de 
avgörande besluten själv. Ta till
exempel denna dagordning från ett BULT-möte 
(Författarförbundets barn- och
ungdomslitterära sektion). Den beskriver den 
tvångströja som författare kan hamna
i i samarbetet med ett förlag:
”Till medlemmar i BULT: Viktigt
medlemsmöte 21 maj 18.30 Författarnas hus, 
Drottninggatan 88 B.
Så många gånger man gått och tänkt
att ”Varför gick jag med på de där ändringarna 
i manus? Måste jag göra som
förläggaren vill? Hur färdigt manus måste jag ha? Kan 
jag få hjälp av redaktören att
skriva klart boken? Vad händer om jag sätter ner foten? 
På vems sida är förläggaren eller
redaktören?
Saker man sällan vågar prata om men
självklart drabbats av. NU är det dags!
Välkommen till vår kväll som handlar
om just detta! ”
Med tanke på de möjligheter till
egenutgivning som i dag står till buds förvånas jag 
över att så många som skriver
fortfarande är fixerade vid en önskan om att bli utgivna 
på förlag. Man tycks uppleva att det
man håller på med inte är på riktigt om man inte 
blir upplockad och utgiven på
traditionellt sätt. Man tycks behöva ett godkännande 
från en etablerad spelare som säger
att det man gör är okej. Lite grand som att få en 
klapp på huvudet av skolans rektor.
Hellre än att ta tag i styråran och försöka hitta 
alternativa vägar så låter man sina
manus ligga kvar på hårddisken. Drömmen förblir 
oförverkligad.
Att egenutgivning fungerar och är här
för att stanna behöver ingen längre tvivla på. 
På Amazons hundrabästa-lista över
sålda e-böcker 2013 kom 25 % från egenutgivare. 
http://www.theguardian.com/books/2013/dec/04/amazon-kindle-ebook-sales-indie-
publishers. Brittiska The Guardian har
den återkommande rubriken  “Self-published 
book of the month”.
http://www.theguardian.com/books/2014/nov/04/self-published-
book-month-yesterday-sheila-norton-review
och på nätet vimlar det av vittnesmål 
från egenutgivare som lyckats
http://www.selfpublishingadvice.org/how-i-do-it-
helen-hollick-shares-her-self-publishing-success-story/.
Denna gräsrotsrörelse har blivit så
pass intressant att åtminstone ett stort svensk 
bokförlag diskuterar skapandet av en
egenutgivarportal, där man ska dela med sig av 
delar av sitt know-how. Förlagets mål
med denna portal är sannolikt inte att främja 
folks kreativitet och stödja
egenutgivning i största allmänhet. Det man är ute efter är 
förstås att plocka russinen ur kakan
och så tidigt som möjligt fånga upp blivande 
bästsäljare.  
När det gäller framtidsscenarierna
för författare tror jag vi måste koppla ihop den 
frågan med det teknikskifte vi är
mitt uppe i. Digitalisering och internet innebär bland 
annat att verktygen för att uttrycka
sig kreativt, och även att nå en publik, i stor 
utsträckning demokratiseras. Det som
tidigare varit förbehållet en liten exklusiv skara 
blir nu tillgängligt för alla. Den
som har lust att skapa och nå ut med det man gör kan 
börja blogga, starta
podradiosändningar, göra egen musik och lägga den på tex 
soundcloud, starta en youtube-kanal,
publicera e-böcker etcetera. Även företeelser 
som lokala mikrobryggerier är en del
av denna demokratiseringstrend, som springer 
ur vanliga människors naturliga
längtan efter att få använda sin skaparförmåga.
Många undrar vad som händer med
kvaliteten när så många blommor tillåts blomma.
Måste det inte finnas trädgårdsmästare
som ansar och håller undan ogräset? Måste det 
inte finnas grindvakter och experter
som håller koll och vaktar och filtrerar och talar 
om för folk vad de bör läsa, titta
på eller på andra sätt ta del av?
Själv tror jag att vi tjänar på att
skifta fokus från farhågor om bristande kvalitet, till 
det positiva i att allt fler ges
möjligheterna att bejaka sin fantasi, vara kreativa, skapa, 
och fånga en publik.
Jag ser enbart fördelar med att de
uttrycksmöjligheter och distributionsvägar som 
tidigare varit förunnade ett fåtal nu
hamnar i händer på gemene man. För den yngre 
generationen är detta en självklarhet.
De växer upp bland otaliga exempel på hur 
deras generationskamrater av egen kraft
med en genuin idé hittar en publik via 
bloggar eller tex youtube.
De som känner rädsla inför dessa
förändrade spelregler är de som har något att 
förlora. Makt, prestige, position,
pengar. Vad vi upplever och kommer att uppleva ett 
tag framöver är många föråldrade
institutioners dödskamp. Det handlar ofta om 
institutioner som har en traditionell
grindvaktsfunktion: publicservice radio och -tv, 
bokförlag, skivbolag,
papperstidningar, tidskrifter med flera.
När det gäller bokens framtid så ser
jag också där uppenbara fördelar i övergången till 
digitala format och distribution via
nätet. Tillgängligheten ökar och vi slipper 
långväga transporter med
fossilbränsledrivna fordon på vägar och i luften. Att man i 
dag kan bära med dig ett halvt
bibliotek i sin surfplatta eller telefon är givetvis en 
fantastisk revolution. Att i denna
situation av nostalgiska skäl och rädsla för det nya 
och okända klamra sig fast vid en
föråldrad och miljöovänlig teknik är bara dumt. 
Bort med pappersprodukterna och låt
träden stå kvar i skogen!
Som jag nämnde ovan så har jag har
aldrig varit förlagd och vet därför egentligen inte 
vad det innebär. Jag kan ändå säga
att jag är mycket nöjd med den väg jag valt. Jag 
har haft en egeninredd budgetmonter på
två bokmässor. Jag har blivit intervjuad i 
lokaltidningar och bloggar. Göteborgs
Posten kallade Cirkoli ett gripande läsäventyr. 
Jag har fått entusiastiska brev från
läsare som tackar mig för det jag skrivit och säger 
att de ivrigt väntar på nästa bok.
Jag har signerat på Bokia i Alingsås.
Vad mer kan jag begära?
Mitt råd till den som vill
självpublicera är att titta på hur andra som gett ut sina 
böcker och e-böcker på egen hand
burit sig åt. Med andra ord: googla. Denna länk 
kan vara en bra start
http://www.thecreativepenn.com/publishing/. Det finns också 
flera bra böcker om egenutgivning som
man kan köpa eller låna.
Den som känner sig tveksam kan
begrunda denna uppmaning från en av 
självutgivningens frontfigurer, Joanna
Penn:
”Stop waiting, stop asking, stop
begging to be picked. Embrace the opportunities 
in front of you. Create”
(Du kan följa Joanna på Facebook
https://www.facebook.com/TheCreativePenn)
- Patrik Stigsson
Länkar:
 
.jpg)


Väldigt intressant läsning! Inspirerande.
SvaraRaderaIntressant läsning. Har nu gett ut drygt 30 böcker på eget förlag och det fungerar alldeles utmärkt. Däremot märker jag, som du påpekade, att det har blivit svårare att komma in i bokhandeln sedan det blev en enda stor aktör på marknaden, Akademibokhandeln. Kanske ändras det i framtiden, för det är inte bara vi författare som är missnöjda med rådande omständigheter, även personalen i bokhandeln lider.
SvaraRaderaLycka till med dina böcker. Cirkoli är en bok som jag ser fram emot att läsa.
Kram Kim :-)
Tack för kommentarer. Om författare och personalen i bokhandeln är missnöjda som du säger Kim, så kommer en förändring förr eller senare. Kul att du vill läsa Cirkoli! / Patrik
SvaraRaderaHej, tyckte inlägget var mycket intressant och för mig, som själv håller på med min första bok, har det egentligen aldrig funnits något annat alternativ än självpublicering.
SvaraRaderaJag har en fråga dock som jag inte kan hitta svaret på nätet som kanske du kan hjälpa mig med.
När man skrivit klart boken och fått den korrigerad behöver den bli godkänd av någon "myndighet" av något slag? Jag menar, en bok kan ju innehålla vad som helst och kanske måste kontrolleras av någon innan.
Har du någon erfarenhet av detta?