1) Vad fick dig att ta steget att ge ut
din bok själv/ starta eget förlag?
I mitt fall var det nog själva
förlagsidén som lockade mest − att jobba med språk och 
skrivande och böcker och med något
som jag verkligen känner betyder något. Men det är ett 
stort bonus att jag kan ge ut mina egna
böcker också. Jag har tidigare fått en bok utgiven på 
ett annat förlag, men det var faktiskt
mycket roligare när jag gav ut min andra egna bok på 
mitt eget förlag. Flygande Matta blev
mitt pilotprojekt på förlaget som jag lärde mig massor 
om hur man gör böcker över huvud
taget av, och det var fantastiskt att få se min egen bok ta 
form och verkligen vara aktiv i den
från början till slut.
|  | 
| Christin S. Salander och Anna Andersson (författare till Resan till Kungens rike och Var inte rädd) | 
2) Vilka absoluta fördelar ser du med
att ge ut själv/ ha eget förlag?
En av de riktigt stora fördelarna är
att jag har full insyn i vad som händer med min bok. Jag 
bestämmer helt och hållet hur omslag
och inlaga ska se ut och jag ser till att 
marknadsföringen faktiskt händer. Sen
när det gäller att ha ett förlag är ju fördelen att få jobba 
med något jag faktiskt älskar:
Böcker! Och det är en otrolig känsla att få se även andras 
böcker, som jag varit med och skapat,
bli älskade av läsarna. Man måste nog också älska att 
vara egenföretagare, att driva något
framåt, inte ha någon som bestämmer över en utan själv 
veta vad man vill och vart man är på
väg. För mig personligen är det också en enorm fördel 
att jag kan jobba hemifrån och själv
bestämma över min tid.
3) Vilka är nackdelarna?
Nackdelarna är förstås också till
en del samma som fördelarna − att man är ensam om att ha 
hand om allt och totalt ansvarig för
vad som händer med böckerna. Det finns förstås något 
väldigt skönt i just det där att
lämna över till någon annan och bara sköta själva skrivandet. 
Fast frågan är om det verkligen
fungerar helt och hållet så någonstans längre. Men i ett eget 
förlag är det bara du som är
ansvarig för att din bok syns och finns det ett stavfel någonstans 
kan du inte skylla på någon annan än
dig själv för att det inte upptäckts.
4) Vad är tuffast med att ge ut själv?
Jag tror att en av de tuffaste delarna
av att ge ut själv är att tro på sig själv och sin produkt. 
Om man inte gör det är det svårt att
"sälja sig" som man ju måste göra om man är 
egenutgivare. Att göra boken är ju
trots allt inte det svåraste, tycker åtminstone inte jag, utan 
det som kommer sen − att sälja den!
Däremot är det en underbar känsla när man just får den 
där fantastiska recensionen eller
läsarreaktionen på ens egen bok, eller någon annans också då 
förstås; då är det lättare att tro
på sin bok. Men grejen är ju den att man behöver tro på den 
redan innan, sälja den innan de
positiva reaktionerna kommit. Då gäller det att ha mod och 
våga ta för sig.
5) Vilka råd skulle du ge en blivande
författare (som har svårt att få ett av de större förlagen 
att nappa)?
Mitt råd skulle nog vara att verkligen
tänka efter vad det är man vill ha. Det finns så många 
olika lösningar idag. Utopin är
kanske att ge ut på ett stort förlag som marknadsför och säljer 
nästan bara på sitt namn, men det är
inte många som kan göra det. Det behöver inte alls 
betyda att de böckerna är så mycket
bättre än de som kommer ut på små förlag, eller är 
egenutgivna. Jag vet själv att jag får
in många manus som är bra, men som jag ändå inte har 
möjlighet att ge ut, av flera olika
orsaker. Då finns det andra möjligheter för en författare. 
Antingen att ge ut på ett förlag där
författaren får ta kostnaden, men ändå har ett förlag i 
ryggen. Eller att ge ut helt själv.
Där handlar det helt om vad författaren känner att hen är 
beredd att lägga ned av tid eller
pengar för att det ska hända. Att få ett lektörsomdöme kan 
också vara en väg att själv få en
uppfattning om ifall det är värt att satsa helhjärtat på manuset 
eller skriva ett nytt. Ibland behöver
ett manus mogna och vänta, medan man skriver något 
annat, men inte alls alltid. Vad jag
ALDRIG dock tycker att författaren ska göra, är att ge upp 
och bara lägga manusen på hög. Tror
man på sitt manus finns det alltid en väg − och tveka 
inte att ta den! 
6) Hur (anser du) har bokmarknaden
förändrats? Vilka framtids-scenarier ser du för författare?
Jag tror att egenutgivningen och de små
förlagen kommer att bli både större och fler. Jag 
hörde till och med att sådana stora
förlag som Bonniers tar det på allvar och håller på att 
utveckla en "självutgivningsdel".
Det blir mindre och mindre ovanligt att "bestsellers"
faktiskt 
kan börja som en egenutgivning. Jag
tror också att det kommer att bli en mer och mer 
accepterad form av utgivning med större
 respekt. Det är ändå läsarna det handlar om, inte var 
boken kommer ifrån.
7) Alla dessa nya format och nya sätt
att nå ut till läsarna. Fördelar/nackdelar. Är den fysiska 
boken hotad?
Jag har själv inte satt mig in i alla
format, men känner att jag måste göra det och att det är 
viktigt. E-boken kommer nog att bli
väldigt stor, vartefter varenda kotte sitter där med sin 
platta. Framför allt barnboken kommer
att bli mer och mer vanlig på platta. Jag hörde på 
bokmässan i Göteborg om att e-boken
vuxit med över 600 % i Storbritannien sista året och då 
är det väl bara en tidsfråga innan
efterfrågan exploderar här. Särskilt barns läsning via platta 
ökar. Och det är ju logiskt; man gör
ju allting annat med den där plattan så varför inte läsa 
också? Sen att jag själv tycker den
teknologiska utvecklingen är lite läskig och att jag inte 
gillar att barn sitter och stirrar på
en skärm timmar i sträck, det är förstås en annan sak! Fast 
jag kanske är en dinosaurie, förstås.
Fast jag tror ändå aldrig att den
fysiska boken kommer att försvinna. Minska kanske, ja, men 
aldrig försvinna. Inte ens hundratals
år in i framtiden (om vi finns kvar då), för det är något så 
magiskt med att hålla i en bok,
bläddra bland sidorna och känna pappersdoften. Det är ett 
hantverk. Åtminstone än så länge
...
Christin S. Salander, Pärlan Förlag. Webbadress
 



Hej!
SvaraRaderaMåste ju bara tala om att tjejen på bilden bredvid mig (i rött) faktiskt inte är Anna Andersson som det står, utan Rebecka Fredriksson som debuterade nu i höst med Ska vi slå vad. Så det blir rätt...