tag:blogger.com,1999:blog-3907288482007664303.post5298772703384921351..comments2023-09-14T10:11:24.120+02:00Comments on BarnBoksNätets Blogg: Om språk:genusBBNhttp://www.blogger.com/profile/07100408485274839511noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-3907288482007664303.post-26805278333612113382010-09-06T08:29:04.694+02:002010-09-06T08:29:04.694+02:00Ja precis,tack båda två, det får inte bli en säck ...Ja precis,tack båda två, det får inte bli en säck att kånka på, utan en utmaning. Det är inte bahyttjejerna i sig jag vill åt utan den omedvetna eller medvetna påverkan de - och allt annat i ens omgivning - har på en.Lenanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3907288482007664303.post-72434988599883203322010-09-05T20:52:37.229+02:002010-09-05T20:52:37.229+02:00Det kanske är som Caroline skrev om förut om kultu...Det kanske är som Caroline skrev om förut om kulturella arv. Att vi har lärt oss nånstans hur saker kan vara, kanske i vår barndoms litteratur till exempel. Och det är en rik källa att ösa ur och använda på nya sätt när vi skapar. Men allt kanske vi inte vill ösa upp igen och föra vidare... Så bahyttflickorna kanske vi om vi är medvetna och tänker låter ligga kvar ihop med en hel del annat. <br />Konsten är ju inte fri. Varje tids ”fritt” skapande konstnärer återskapar sin tids fördomar och normer. <br />Och gör motstånd mot dem.<br />Och med tanke på det kanske man vill tänka lite. Och kanske får man lust att utforska något annat.<br />Om man vill.<br /><br />Men… det får inte bli ännu en plikt att uppfylla. Vi barn och ungdomsförfattare kanske är väl duktiga ibland, och kanske är säcken med saker vi känner att vi behöver lära ut och göra rätt så stor och att det blir som en mur, eller kateder, mellan författaren och läsaren. Och man glömmer bort vad det egentligen handlade om. <br />Jag ger uttryck för något som är viktigt för mig - hoppas det berör dig.Katjanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3907288482007664303.post-42521908014200595182010-09-05T15:03:13.087+02:002010-09-05T15:03:13.087+02:00Jo, man måste tänka efter lite, det tycker jag ock...Jo, man måste tänka efter lite, det tycker jag också. <br />Sen får man såklart komma fram till det man själv kommer fram till och berätta den historia man ville berätta. Men det är ganska rimligt att fundera lite kring valet av personer, händelser och platser. Vem och varför? <br />Jag vill gärna se även barn och ungdomsböcker som fristående, självständiga konstverk och självklart är de (oftast) det, men samtidigt är det också som ett brev, ett meddelande till läsaren. Vi berättar för läsaren om världen och då tycker jag att man ska fundera lite kring vad man berättar. Inte som att vissa saker är bättre eller mera rätt än annat, men så att JAG berättar en historia som JAG kan stå för. <br />Att den världsbild jag förmedlar stämmer med den jag VILL förmedla. <br />Om jag tycker att det känns helt okej med broderande och viljelösa bahyttflickor sådana som de verkade te sig i dina föräldrar bokhylla, Lena, så okej. Då berättar jag om dem. Men OM jag skulle vilja att mina figurer på något vis kan komma till användning i läsarens liv, och betyda något lite mer än bara just för stunden så måste jag ju tänka mig ganska noga för.<br />Svårt...<br />Jag upplever inte detta som regler att hålla sig inom, eller begränsningar av det tråkiga slaget utan jag tolkar det som en klart spännande utmaning. En uppmuntran att göra mesta möjliga av materialet - vad det nu består av.Jessikahttps://www.blogger.com/profile/16049450032329348463noreply@blogger.com